Een van de meest subtiele frisse geuren, Bulgari's Eau Parfumée au thé vert, viert zijn tiende verjaardag. Voor de gelegenheid werd een variant uitgebracht op basis van witte thee. Witte thee was het onsterfelijkheidselixir van het keizerlijke China en is vandaag de dag vrij zeldzaam. De blaadjes kunnen slechts enkele dagen in de lente manueel geoogst worden, wat het een kostbare zaak maakt. Eau Parfumée au thé blanc (vapo 75 ml : 58 euro, 40 ml : 42 euro, b...

Een van de meest subtiele frisse geuren, Bulgari's Eau Parfumée au thé vert, viert zijn tiende verjaardag. Voor de gelegenheid werd een variant uitgebracht op basis van witte thee. Witte thee was het onsterfelijkheidselixir van het keizerlijke China en is vandaag de dag vrij zeldzaam. De blaadjes kunnen slechts enkele dagen in de lente manueel geoogst worden, wat het een kostbare zaak maakt. Eau Parfumée au thé blanc (vapo 75 ml : 58 euro, 40 ml : 42 euro, badlijn vanaf mei) is even discreet en fris, maar ruikt warmer dankzij accenten van amber en muskus. Ook Marc O'Polo koos voor witte thee in de damesgeur van zijn nieuwe duo Pure Morning (EDT vapo 40 ml : 33,50 euro, 75 ml : 45 euro, 100 ml : 56,50 euro, badlijn vanaf 17,50 euro), dat de essentie van vroege ochtenduren zou weergeven. Gelukkig geen letterlijke vertaling van een nachtje doorzakken, maar in de zin van zuivere ochtendlucht en helder licht. Pure Morning Man ruikt naar bos en water en is een aromatische fougère in vakjargon, terwijl Pure Morning Woman met een frisse hesperide aanzet, een bloemig hart en een warme houtbasis de open, energieke vrouw moet aanspreken. Het concept is goed vertaald door Federico Restrepo in organische vormen van lichtgroen transparant glas. Niet nieuw, maar altijd gretig om een ander jasje aan te trekken, zijn de bestsellers van Issey Miyake en Jean Paul Gaultier. L'eau d'Issey (EDT 50 ml : 61 euro) kiest voor lentegroen en Le Classique (EDT 30 ml : 43 euro) is aan een ander korset toe. Deze laatste krijgt ook een ander gezicht, meer bepaald dat van topmodel Karen Elson in een nieuwe beeldcampagne, waarin sterfotograaf Mondino de edgy kantjes van zowel Le Classique als Fragile toont. Bodycreator van Shiseido, afslankende aromacologie. Voor mensen die de Japanse hype rond het product (meer dan een miljoen stuks verkocht in drie maanden tijd) aan den lijve willen ondervinden. Dat Shiseido een van de pioniers is op vlak van aromacologie is bekend, en die voorsprong heeft geleid tot een wereldprimeur : een aromatische gel die de stofwisseling kan beïnvloeden. Naast cafeïne, een klassiek ingrediënt in afslankingsproducten omdat het vet afbreekt, bevat Bodycreator de essentiële oliën van grapefruit, venkel, peper en dragon, waarvan de geur inwerkt op het sympathisch zenuwstelsel dat de werking van de interne organen regelt. Dat scheidt noradrenaline af, een stof die de UCP - het belangrijkste element van vetcellen dat vet verbrandt - verhoogt. Smeren en snuiven maar. 40 euro. In de parfumerie. Info : 02 374 97 06. sofie albrecht . foto diane hendrikx