De tweejaarlijkse wijnvakbeurs Vinexpo in Bordeaux is de grootste in zijn genre ter wereld : 2500 exposanten uit 45 wijnproducerende landen, met dit jaar enkele opvallende nieuwkomers, zoals Mauritius, Brazilië en India. Er waren meer dan 45.000 bezoekers uit 150 landen.
...

De tweejaarlijkse wijnvakbeurs Vinexpo in Bordeaux is de grootste in zijn genre ter wereld : 2500 exposanten uit 45 wijnproducerende landen, met dit jaar enkele opvallende nieuwkomers, zoals Mauritius, Brazilië en India. Er waren meer dan 45.000 bezoekers uit 150 landen. Al twaalf jaar laat Vinexpo een onderzoek uitvoeren over de economische wereldtrends van wijnen : de voorziene productie in 28 landen en het verbruik in 114 landen, tot 2012. Tot nu zijn die voorspellingen zeer betrouwbaar gebleken. Als crisisjaar is 2009 wat atypisch, maar dat zal de trends over de komende vijf jaar nauwelijks beïnvloeden. De wereldwijnproductie blijft vanaf 2008 toenemen met 3,8 procent per jaar om tegen 2012 meer dan 3 miljard kisten van 9 liter te bereiken. De helft zal dan nog altijd uit drie landen komen : Frankrijk, Spanje en Italië. De wijnconsumptie stijgt sneller, zelfs met meer dan 6 procent per jaar, maar zal in 2012 toch maar 2,8 miljard kisten bedragen. Er zullen dus 200 miljoen kisten 'blijven staan', zeker voor de kleinere wijnen drukt dat de prijzen. Toch voorspelt de studie een omzet in 2012 van 166 miljard dollar, wijn wordt dus toch wat duurder. Per Belg consumeren we nu 32 liter per jaar. Ook dat verbruik groeit. In 2007 namen we 380 miljoen flessen voor onze rekening, in 2012 wordt dat 396 miljoen. Die toename wordt vooral in het segment van de duurdere flessen verwacht. De categorie 5 tot 10 dollar zou met 21 procent aangroeien, die boven de 10 dollar zelfs met 36 procent. Tegen 2012 komt de wijnverkoop in België uit op 1,9 miljard dollar. Het was duidelijk op Vinexpo : de wereld van champagne en schuimwijn is volop in beweging. Champagne wordt almaar duurder zonder daarom beter te worden. De supercuvées, die uit de massa worden geselecteerd, kunnen dan wel goed zijn, ze verarmen de grote rest. Meer dan 9 op de 10 gewone champagnes zijn hun prijs (ongeveer 20 euro) niet waard. Begrijpelijk dat de betere schuimwijnen (ongeveer 5 euro) stormachtig vooruitgaan : de Italiaanse prosecco, Duitse sekt, Spaanse cava en de Franse crémant met AOC-status. België alleen al vertienvoudigde zijn cava-verbruik in tien jaar tijd tot wel 9 miljoen flessen in 2007, haast evenveel als de omzet van champagne. Op Vinexpo maken we kennis met de firma Jaillance, distributeur van Franse crémants. Ze verdelen 8 miljoen flessen per jaar, waarvan een tiende in België. We proeven een excellente, goed droge vouvray (100 % chenin), een crémant de bourgogne (chardonnay, pinot noir en gamay) en een goede crémant de bordeaux rosé (100 % merlot). Ook het huis Alliance de Loire, die perceelgedefinieerde wijnen van coöperaties op de markt brengt, moeten we in het oog houden voor zijn kwaliteitsvolle schuimwijnen : ze worden op de fles hergist, twee jaar op de gistrest verouderd en dragen een jaarmerk. We proefden er een mooie crémant van 100 % cabernet franc. De beste rosé champagne is zeker de Bollinger Rosé 2002, maar wel met een prijs van flink over de 100 euro. Bollinger maakt geen speciale cuvées, maar de champagnes smaken veeleer naar wijn, ook de rosé. Stilaan rijst dan ook de vraag of men niet beter en goedkoper meteen wijn koopt. Maar bij de 2400 exposanten is er natuurlijk veel meer te beleven dan enkel bubbels. Ontelbaar veel gadgets voor wijnmarketing, gaande van degusteermeubelen tot kurkentrekkers, biologisch afbreekbare verpakkingen, plooibare houten wijnkisten, exotische smaakjes voor wodka... te veel om op te noemen. Door Herwig Van Hove