Wanneer het op het gebruiken van parfum en cosmetica aankomt, lijken mannen zich slechts langzaam te emanciperen. Verschillende merken doen verwoede pogingen om mannen met opwindende geuren te winnen. Linda Raats

De in 1986 aangekondigde boom is er nog steeds niet. Enkel geparfumeerde, alcoholhoudende producten zoals deodorant, eau de toilette en aftershave zitten in de lift. Van antirimpelsmeersels, peelingcrèmes of maskertjes moet de Belgische man tot nog toe niet veel weten. Toch komt er langzamerhand een kentering: welke man kan onverschillig tegen het immense aanbod blijven aankijken? De markt wordt de jongste jaren overspoeld met nieuwe verzorgingsproducten voor heren, en de lanceringen van mannenparfums volgen elkaar in snel tempo op, de damesgeuren achterna.

Marie-Jeanne, verkoopster in parfumerie Merces in Mortsel: “In liefst 80% van de gevallen blijkt mevrouw de geparfumeerde producten voor mijnheer te kiezen. Mannen die voor eigen rekening uit winkelen gaan, zijn duidelijk nog in de minderheid, maar willen tegenwoordig wel iets vaker aan zichzelf denken.”

Mannen verwachten in ieder geval van een geur dat hij “mannelijk” overkomt, een zekere frisheid en een warme ondertoon heeft, en ook lang houdt. Maakt wat maakt een parfum “mannelijk”? Volgens parfumeur Pierre Bourdon zijn er minder verschillen tussen vrouwen- en mannengeuren dan de reclame ons voorspiegelt. “De typische herengeur is eenvoudiger. Dat komt voor een deel omdat er minder bloemennoten inzitten. De sterkste contrasten ontstaan door de bloemennoten enerzijds en de droge, houtachtige, mossige en kruidachtige noten anderzijds. Herengeuren komen ook natuurlijker over, met als gevolg dat het probleem van harmonie tussen het parfum en de chemische werking minder delicaat is dan bij een vrouwenparfum. Een mannengeur verandert ook zelden van karakter op de huid; het is dus uitzonderlijk als een mannenparfum bij de ene man anders ruikt dan bij de andere. Dat betekent niet dat iedere man elk mannenparfum kan gebruiken.”

Olivier Decoster, een van de weinige Belgische neuzen, stelt het verschil als volgt: “De vraag wat een parfum nu vooral voor dames of voor heren maakt, intrigeert iedereen in het vak. Voor mij is een mannenparfum harder, stugger, er zitten vaak meer houtnoten in, meer leder ook en muskus, en veel minder bloemennoten. Zo worden in mannenparfums nagenoeg geen rozen of jasmijn gebruikt. Andere bloemen zoals oranjebloesem, geranium, lavendel kunnen dan weer wel. Maar helemaal juist is dat ook weer niet, want in Eau Sauvage van Christian Dior zit wel jasmijn en in XS van Paco Rabanne zitten rozen. In het vrouwenparfum Dolce Vita van Dior zitten amberakkoorden, en de houtnoten in Feminité du Bois van Shiseido zijn in zo’n hoge concentratie aanwezig dat ze in theorie een mannelijk parfum moeten geven.”

Voor Emmanuel Demareuil, Internationale Marketing Parfum Dior Parijs, is het een kwestie van dosering: “Alle ingrediënten kunnen in mannenparfums gebruikt worden, maar de hoeveelheid verschilt. Als regel kan je stellen dat mannenparfums minder bloemennoten bevatten, rozen, jasmijn en ook vanille komen er bijna niet aan te pas. Maar dat wordt meteen tegengesproken door het mannenparfum van Gaultier, dat veel vanille bevat. Dat bloemennoten wel harmonieus gecombineerd kunnen worden in mannenparfums, bewijst dan weer Fahrenheit van Dior.”

En hoe zit het nu met de trends? Cathy Buyens, Training en marketing manager voor Rochas België, vertelt bij de lancering van de eerste mannengeur van Gucci: “De marinegeuren op zich hebben hun beste tijd gehad. Marineakkoorden worden nog wel verwerkt in parfums, maar treden niet meer direct op de voorgrond zoals in Horizon van Guy Laroche of Kenzo pour Homme. Wij zien nu een duidelijke terugkeer van parfums van de oosterse familie, ze zijn kruidig, houtachtig en ook dierlijk. In tegenstelling tot de marineparfums en frisse geuren zijn dit geen ‘gemakkelijke’ parfums, het zijn parfums voor kenners, net als de chypré-parfums. De trend begon met Opium pour Homme van Yves Saint Laurent, en wij zien dat veel van de nieuwkomers warme, pittig gekruide herengeuren zijn.”

Sabrina Belli, Internationale marketing directrice voor Dior, vertelt: “In zijn tijd werd Fahrenheit begroet als bijzonder gewaagd omwille van de bloemennoten; een tweede grote stap was de komst van Obsession van Calvin Klein, een erg sensuele geur. Mannen worden nu meer aangetrokken door nieuwigheden. Verrassende akkoorden zoals in A*Men van Mugler en Le Mâle van Gaultier bewijzen dat volop.”

Voor Olivier De Coster komt de echte vernieuwing in de mannenparfums uit Amerika: “Na het succes van Obsession for Men van Calvin Klein zijn veel huizen mee op de trein gesprongen, vandaar de huidige toevloed van oosterse geuren. Je moet er ook rekening mee houden dat tussen het idee voor een parfum en de concrete realisatie ervan een paar jaren zitten. Sensuele parfums voor mannen houden geen vernieuwing in zoals de marinegeuren in de jaren ’80. Toen werden er nieuwe moleculen gebruikt voor een specifieke geurnoot die volledig origineel was. De echte vernieuwing ligt nu in het gebruik van groen-fruitige akkoorden, en ik kan verklappen dat veel van de parfums die nu op stapel staan van dit type zijn. Ze zijn geïnspireerd door het succes van Tommy Hilfiger. Het zijn gemakkelijke, commerciële parfums die iedereen bevallen, en daar zijn merken die vooral cijfers willen maken naar op zoek. Ik vergelijk het met het succes van Helmut Lotti: die verkoopt veel platen, maar niet aan de echte operettekenners.”

Een overzicht van de nieuwkomers. What about Adam van Joop! werd genoteerd door een vrouwelijke neus. Calice Asancheyev koos voor een chypré met in de aanzet een verleidelijke mix van tomatenblad, grapefruit en citrusschil. Bloemen komen in de vorm van geranium, en in de basis zit een warm akkoord met sandel- en cederhout, eikenmos en vanille. Calice Asancheyev: “Dit parfum neemt verschillende trends als uitgangspunt. Moderne frisheid is gebaseerd op kruidige en citrusnoten, zoals in Cool Water van Davidoff, maar andere elementen zoals de kruidige en basemachtige noten plaatsen deze geur in een ander vakje: frisheid gecombineerd met een warme basis, en dat maakt deze geur sensueler en aangenaam om dragen.”

Lalique pour Homme roept de frisheid van een landweg op met bergamot, rozemarijn, lavendel. In het hart zit een vleugje jasmijn en rode ceder, gecombineerd met amber, houtnoten, eikenmos, vanille en muskus. In Déclaration van Cartier ruiken we duidelijk kruiden: koriander en kardamom maar ook vetyver, muskus en eikenmos. Kenzo’s Jungle pour Homme is een sensuele, erg kruidige geur met tal van houtnoten en ook amber, wierrook, vanille en muskaatnoot. Ook Jaïpur pour Homme, de jongste Boucheron, combineert frisheid en sensualiteit en bevat opvallend veel kruidige geurnoten: kaneel, kruidnagel, muskaatnoot, vanille, net als Ambro di Jacomo, dat ook nog tijm, komijn, kardamom en pepermunt bevat.

Lanvin L’Homme is voor Els Sobry, Marketing manager, “het prototype van een frisse-kruidige-houtachtige geur die zich richt tot mannen van 25 tot 45. Heren met een internationale kijk op het leven die klasse en zelfzekerheid uitstralen, en die weten dat Lanvin staat voor kwaliteit omdat zij de faam van het merk kennen en wellicht een accessoire van Lanvin in de kleerkast hebben hangen.”

Over het succes van Tommy Hilfiger wil Nadia Mols, directrice Estée Lauder België, het volgende kwijt: “Dit is een parfum met een lekkere jus, een opvallende verpakking en een uitgekiende prijs. Het is een hype, omdat het niet alleen staat voor een parfum maar ook voor een trendy levenswijze. Wij hebben het visuele aspect tijdens de promotiedagen sterk aan bod laten komen. Niet alleen de klassieke geurkaartjes dus, maar wij hebben Tommy Boys in de typische Tommy-outfit de straat opgestuurd. Via de bioscoop hebben wij het jonge volk aangesproken, een heel andere doelgroep dan wij gewend zijn te benaderen. In Amerika kan Tommy voor een deel terugvallen op het succes van de ontwerper, maar in Europa is Hilfiger nagenoeg onbekend.”

Linda Raats

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content