De tweede generatie van de Mercedes M-klasse is liefst 15 cm langer, 7 cm breder en 0,5 cm lager geworden dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met 9,5 cm toenam. Drie van de vier motoren zijn nieuw : de drieliter V6 turbodiesel wordt in twee versies aangeboden, de 280 CDI (190 pk) en de 320 CDI (224 pk), terwijl er nu ook een 3.5-liter benzine wordt voorgereden die 272 pk aflevert. Ten slotte is er de vertrouwde vijfliter V8.
...

De tweede generatie van de Mercedes M-klasse is liefst 15 cm langer, 7 cm breder en 0,5 cm lager geworden dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met 9,5 cm toenam. Drie van de vier motoren zijn nieuw : de drieliter V6 turbodiesel wordt in twee versies aangeboden, de 280 CDI (190 pk) en de 320 CDI (224 pk), terwijl er nu ook een 3.5-liter benzine wordt voorgereden die 272 pk aflevert. Ten slotte is er de vertrouwde vijfliter V8. Alle motoren krijgen standaard een zeventrapsautomaat mee met manuele schakeling via drukknoppen achter het stuur, en zijn gekoppeld aan een permanente vierwielaandrijving. De omschakeling van een ladderchassis naar een zelfdragend koetswerk leverde een gewichtsbesparing van pakweg 50 kg op. De geavanceerde motoren, de zeer moderne overbrenging, het lichtere gewicht en de betere aërodynamica (CD van 0.34 i.p.v. 0.40) leidden tot een verminderd verbruik dat tot tien procent kan oplopen. De permanente vierwielaandrijving wordt gekoppeld aan een trekkrachtcontrole, een snelheidsbegrenzer bij het afdalen, een ABS voor het terrein en een vertrekhulp (voor bergop starten). Dat de nieuwe ML meer wil zijn dan een luxe- SUV, bewijzen enkele opties zoals het nieuwe Offroad Pro Pack (2036 euro), dat een transferbak met dubbele reductie ( veldvitessen) en een manuele of automatische vergrendeling van zowel midden- als achterdifferentieel omvat. Daarbij hoort een Airmatic pneumatische ophanging (1974 euro) die het mogelijk maakt de bodemvrijheid van 11 tot 29 cm op te trekken. Op een aangepast terrein proberen we die combinatie even uit en het resultaat is verbluffend : een doetje kan op ontspannen en probleemloze wijze serieuze hindernissen nemen zonder echt het gas in te trappen, een krachttoer. Uiteraard vergroot de Airmatic het rijcomfort en kan daarom ook apart worden besteld voor de wegversie. We proberen op een heuvelend parcours vooral de 320 CDI uit (de 280 CDI komt er pas in het najaar) en daarbij blijkt de zeventrapsautomaat boterzacht te schakelen, maar een keuze voor het schakelprogramma is er niet. De uitstekende zit en steun, het luxueuze interieur en ruimte achterin springen in het oog. Maar ook het ontspannen rijden en het pittige koppel (vanaf 1600 toeren staat 510 Nm ter beschikking) dat in vrijwel alle omstandigheden de krachten continu lineair opbouwt, zodat men nooit de indruk krijgt met 2,1 ton onderweg te zijn. Terwijl het testverbruik toch maar 10,6 liter/100 km bedraagt. De ML 320 CDI kost 51.546 euro en krijgt standaard zes airbags, ABS, een zeventrapsautomaat, een Thermatic automatische airco, alle mogelijk antispin en stabiliteitscontroles, een snelheidsregelaar met Speedtronic en een multifunctioneel, met leder bekleed stuur mee. Pierre Darge