Containers associeer je met zwaar vervoer, in Brussel worden ze gekoppeld aan licht en architectuur.

Info : www.lightonthemove.com, van 19 tot 27 november, van 11 tot 19 uur op designbrussels.

www.designbrussels.com, Paleis 6 van Brussels Expo en diverse andere locaties in de binnenstad. Voor 9 euro kunt u ook op Cocoon binnen.

Verscheidene Europese architectenbureaus kregen een lege en donkere container. De opdracht : een lichtdoos ontwerpen die de relatie tussen licht en architectuur verkent. Daarna deden de containers wat van containers verwacht wordt : rondreizen. Na zeven steden in Duitsland en Oostenrijk, verkaste Transitions, Light on the move deze zomer van Parijs naar Amsterdam, Kopenhagen en Stockholm. Nu staat het project op designbrussels.

“Toevallig is dat niet”, benadrukt Max Borka, art-director van designbrussels : “Het hoofdthema van deze eerste editie is de toekomst van design. Uitgerekend het mobiele is een van de belangrijkste trends van de laatste decennia gebleken : voorwerpen worden gemaakt in functie van het transport en van het aantal exemplaren dat in één container past. Ook bij jonge architecten zie je het beeld van de container opduiken. Die laadkist fungeert eigenlijk als metafoor voor een wereld die zich razend snel voortbeweegt en voor de daaruit voortvloeiende globalisering en standaardisering. Daarbij komt nog dat de container dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert. Allemaal goede redenen om met dit thema te werken.”

De zeven containers staan rond de Atomic Brain van Jerszy Seymour, het kloppende hart van designbrussels. “De strakke containers zullen contrasteren met de organische lavaconstructie van de Berlijnse undergroundontwerper”, zegt Borka.

Hoewel het om een niet alledaagse opdracht gaat voor de architecten, blijkt hun persoonlijke stijl herkenbaar in het resultaat : “De meeste installaties corresponderen met de manier waarop de architect een interieur benadert. Frédéric Druot bijvoorbeeld heeft nogal de neiging om de natuur in het gebouw binnen te brengen en hij heeft dat ook in de container gedaan. En FranciscoMangado heeft een grottunnel gemaakt, zoals hij al een aantal interieurs ontworpen had”, legt Borka uit. “Wat ook opvalt is dat alle architecten een poging deden om die beperkte ruimte open te breken. Ze proberen elk op hun manier te ontsnappen aan die beperking.”

“Het zijn zeven totaal verschillende containers”, vindt ook Olga Romanillos, marketingmanager van Philips Architectural Lighting en commissaris van de reizende tentoonstelling. “Elk team heeft een eigen concept gecreëerd en kreeg daarbij volledige carte blanche.” De enige beperkingen : het ontwerp moest in een standaard container passen en voor de uitwerking moesten de architecten de jongste lichttechnieken van Philips gebruiken. Dat betekent dat elke container opgebouwd werd met de led ( light emitting diode) of met Dynamic Lighting, de lichttechniek die daglicht nabootst. “Er ontstaan nieuwe lichttechnologieën, zoals de led’s. Die kunnen een revolutie betekenen in de manier waarop we binnen en buitenshuis zullen verlichten in de toekomst. Philips is graag pionier op dit soort domeinen, maar tegelijkertijd zien we dat de verbeelding en de creativiteit van de architectuur- en designwereld de grenzen van de technologische mogelijkheden verlegt. Zo stimuleren ze ons om te blijven innoveren.”

De zeven containerteams

– Frédéric Druot (F.D. Architecture) & Georges Berne (L’Observatoire 1), Parijs.

– Winy Maas, Jacob Van Rijs en Nathalie De Vries, in samenwerking met Fokke Moerel (MVRDV), Rotterdam.

– Dorte Mandrup (D.M. Arkitekter ApS), Kopenhagen.

– Francisco Mangado (F.M. Arquitectos) & Anton Amann (ALS Lighting), Pamplona.

– Gunnar Seel & Kim Marc Bobsin (Seel Bobsin Partner), Hamburg.

– Ludwig Wappner (Allman Sattler Wappner Architekten), München.

– Konrad Wohlhage (Léon Wohlhage Wernik Architekten), Berlijn.

Door Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content