Autoliefhebbers vallen relatief makkelijk te plezieren. Het aanbod van accessoires, boeken en merkgebonden verwenners is overweldigend. Wie graag thuis over technische snufjes of over de exploten van anderen wil lezen, kan zijn hart ophalen met het boek Porsche 917 (1895 fr.) van Peter Morgan, over de meest succesvolle sportwagen aller tijden. Ook Les Minervas d'aujourd'hui van Philippe Boval en Albert Valcke (1995 fr.) is een aardig kijk- en leesstuk. Wie van strips en van fraaie tekeningen houdt, zal in de wolken zijn met de recentelijk verschenen album Clovis - dessine-moi une auto (1500 fr., alleen bij DPPC, Tel. 02/245.79.70), een tweetalig werk van Denis Asselberghs over autotekenaar Claude Viseur die bij Jean Graton in de leer ging. De tekeningen zijn ronduit schitterend, het Nederlands soms onbegrijpelijk. Ook een aanrader, maar peperduur, is het boek Ferrari van het Britse enfant terrible van de autojournalistiek, Jeremy Clarkson. Reken op 245 pond voor de gebonden en 595 pond voor de in leder gevatte versie. Dat is, respectievelijk 14.700 en 36.000 fr. Dan liever de biografie van Huschke von Hanst...

Autoliefhebbers vallen relatief makkelijk te plezieren. Het aanbod van accessoires, boeken en merkgebonden verwenners is overweldigend. Wie graag thuis over technische snufjes of over de exploten van anderen wil lezen, kan zijn hart ophalen met het boek Porsche 917 (1895 fr.) van Peter Morgan, over de meest succesvolle sportwagen aller tijden. Ook Les Minervas d'aujourd'hui van Philippe Boval en Albert Valcke (1995 fr.) is een aardig kijk- en leesstuk. Wie van strips en van fraaie tekeningen houdt, zal in de wolken zijn met de recentelijk verschenen album Clovis - dessine-moi une auto (1500 fr., alleen bij DPPC, Tel. 02/245.79.70), een tweetalig werk van Denis Asselberghs over autotekenaar Claude Viseur die bij Jean Graton in de leer ging. De tekeningen zijn ronduit schitterend, het Nederlands soms onbegrijpelijk. Ook een aanrader, maar peperduur, is het boek Ferrari van het Britse enfant terrible van de autojournalistiek, Jeremy Clarkson. Reken op 245 pond voor de gebonden en 595 pond voor de in leder gevatte versie. Dat is, respectievelijk 14.700 en 36.000 fr. Dan liever de biografie van Huschke von Hanstein, The Racing Baron, voor een zeer aannemelijke 10 pond (600 fr.). Wie alleen maar wil kijken, zal in zijn sas zijn met de vele video's die tegenwoordig op de markt worden gegooid. In de Duke-collectie, samengesteld door de zonen van motorfietslegende Geoff Duke, vindt men een brede waaier aan mogelijkheden. Van Great Italian Racing Cars tot Historic Motor Racing 70's, of een film geheel aan Ferrari gewijd. Reken op 1000 fr. per exemplaar. Daarnaast is er natuurlijk nog altijd de videoversie van Chris Rhea's film, La Passione, over de droom van een jongetje over het beroemde merk. Het moet niet altijd groot zijn: modelauto's doen het nog altijd - ook bij volwassenen. Een goed adres is de shop van Autoworld, waar een fraaie en gevarieerde verzameling te kijk staat. Zo zijn er de creaties van de Danbury Mint Collection op schaal 1:24ste, waarvoor men rond de 7000 fr. betaalt. Ook schitterend zijn de historische formule 1-auto's uit de Exoto-reeks, waaronder de Lotus 49 met Mario Andretti op schaal 1:18de, voor 3795 fr. Of de handgebouwde, kleine, maar prachtige sportwagens die aan de 24 uren van Le Mans hebben deelgenomen en waarvoor net geen 4000 fr. wordt gevraagd. Maar er staat veel meer te kijk, en wel voor eenieders beurs. Ter plekke hoorden we ook over de toenemende interesse voor auto's tegen een originele, uitgewerkte achtergrond, zoals liefhebbers van miniatuurtreintjes die al langer kennen. Overigens ligt er bij Autoworld nog zoveel meer fraais, van etsen en foto's tot lederen cabriomutsjes (2500 fr.) en een flinke verzameling buitenlandse autotijdschriften. Ook een aardig cadeau is bijvoorbeeld een abonnement op het Britse maandblad Car - naar onze mening tot voor kort zowat het beste ter wereld en nog altijd subliem in fotografie. En dat krijg je, een jaar lang, voor 54,40 Engelse ponden (± 3300 fr.), inclusief port. Voor een liefhebber van oldtimers zouden we dan weer Classic & Sports Car aanraden (55 pond). Abonnementen voor beide tijdschriften kunnen bij de betere krantenboer worden besteld. We keren even terug naar de dagelijkse realiteit met zéér nuttige cadeaus. Wie een leven lang veilig wil rijden, kunnen we van harte een extra rijopleiding aanraden. Bij BMW, Volkswagen, Audi, Porsche en Peugeot zijn dergelijke cursussen routine geworden. Jesco in Puurs, dat daar ook een kartingbaan uitbaat (waarom geen abonnement karting offreren?) zit al jarenlang in de branche. Duivel-doet-al Mike Van Hooidonck biedt een dagcursus slip- en remcontrole aan voor 8000 fr. Wie zich daar in zijn sas voelt, kan later een wagenbeheersingstage (9500 fr.) of een rijvaardigheidcursus op het circuit van Zolder (12.500 fr.) volgen. Neemt men ze alle drie dan is de vierde stage ('nachttraining') gratis ( Tel. 03/866.18.19). Ook nuttig is een heel ander cadeau: het antidiefstalsysteem van Spoky waarbij men de gestolen wagen vanop afstand en via de telefoon tijdens het rijden immobiliseert. Plaatsing inbegrepen betaalt men 24.950 fr. Eenvoudiger maar niettemin erg degelijk is het systeem van Bullock dat op de pedalen wordt bevestigd en voor 3195 fr. te koop is. Wie last heeft van de rug vindt een waaier van kussens in de handel die de hemel op aarde beloven. De echte autorijder kiest natuurlijk voor een heuse Recaro-stoel die van de ene naar de andere auto wordt meegenomen. Verstrooide chauffeurs kunnen ook hun voordeel doen met een navigatiesysteem, al valt dat voorlopig nog behoorlijk prijzig uit. Sommige automerken lanceren een aantrekkelijke lijn van accessoires. De collectie BMW Lifestyle 2000 is een van de meest opwindende. Een uitstekende investering is de V.I.S.(Visibility Improvement System)-bril met verwisselbare glazen. De polarisatiefilter van het zonneglas elimineert weerspiegelingen op de weg en op de voorruit, terwijl het slecht-weer-glas bij mist of regen voor meer contrast zorgt. Reken op 5733 fr. Natuurlijk zitten ook een paar polshorloges in de reeks. De automatische chronometer met titaanbandje (65.659 fr.) vormt de absolute top, maar er zijn al dames- en herenhorloges met leren bandje vanaf 15.735 fr. Portefeuilles in runderleder beginnen aan 3078 fr. Verder zitten er ook dasspelden, manicuresets en make-uptasjes in de collectie. En een prachtige reeks sportjasjes. Ferrari blijft een onweerstaanbare invloed uitoefenen op de autosportliefhebbers. De amateur heeft de keuze uit twee catalogi. In de reeks Ferrari Idea vindt men zowel schaalmodellen, pennen, dassen als lederwaren. Bijzonder zeldzaam zijn de onderdelen die als sieraad worden verkocht: een zuigermantel die als presse-papier werd uitgewerkt (4700 fr.), een versnellingspook of een klep met klepsteel als zuiver object. Maar ook een heuse picknickmand (51.336 fr.) of een rode plaid die met twee leren riemen en dito handvat wordt samengehouden (8647 fr.). Misschien wel het mooist zijn de lederen rijdershandschoenen (6161 fr.) en het lederen cabriomutsje (8570 fr.). Helemaal uitzonderlijk is het Momo-stuurwiel van de F399, de formule 1-wagen waarmee Michael Schumacher dit jaar reed. Het gaat om unieke stukken die slechts op bestelling worden geproduceerd. Ook de neus van de wagen is verkrijgbaar. Minder opvallend maar elegant zijn de dames- en herenschoenen voor de echte rijder. In de collectie Red Passion zitten vooral kledingstukken: T-shirts, sweaters, pulls en jackets maar ook rugzakjes, sportzakken en paraplu's. Bij Porsche scoren ze sinds jaren hoog als het om design en de ultieme verleiding gaat. De keuze is indrukwekkend en verscheiden, van een potlodenset in een elegante metalen doos (828 fr.) tot designtekeningen van Porsches, dameshorloges en een volledige kleding- en bagagelijn.Pierre Darge