Bij Studio Job in Antwerpen wordt de geschiedenis van Viktor & Rolf verhaald aan de hand van 21 poppen. “Het mooiste project van onze carrière.”

Elk seizoen laten de Nederlandse ontwerpers Viktor & Rolf een porseleinen pop maken, en soms twee. De Dolls krijgen outfits aangetrokken die met zorg worden gekozen uit de collectie van dat moment, en heel precies worden nagemaakt. Twee jaar geleden werden ze voor het eerst samengebracht voor de tentoonstelling The House of Viktor & Rolf in Londen.

In de nieuwe galerie van designers Studio Job zijn op dit moment 21 poppen te zien (van de 54) in een nieuwe configuratie. Het is het eerste project van Viktor Horsting en Rolf Snoeren in België.

Viktor & Rolf en Studio Job werken niet voor het eerst samen. Job Smeets en Nynke Tynagel ontwierpen de decors voor de twee recentste shows van het duo ( Pedestal, met een gigantische globe versierd met Swarovski-kristal, en Glamour Factory, een pop-evocatie van een fabriek), alsook prints en juwelen (recentelijk nog te zien in Lady Gaga’s video voor Telephone).

“We zijn al een heel lange tijd vrienden met Job en Nynke”, zegt Rolf Snoeren. “We hebben Job leren kennen toen we samen stage liepen in Parijs, bij het bureau Ravage. Hij en ik zijn op dezelfde dag geboren, in hetzelfde jaar. Dat schept een band, en we herkennen ook wel veel dingen in elkaar. Naderhand zijn we erachter gekomen dat Viktor en Nynke één dag van elkaar af geboren zijn. Ik denk dat Job en Nynke net als wij alles samen doen. Iedereen vraagt altijd, wat is het verschil tussen jou en Viktor. Dat is heel moeilijk. We kennen elkaar nu 22 jaar, alles zit in elkaar verstrengeld. We hebben één beeldtaal. Wij kunnen communiceren zonder te praten.”

Hoe communiceren jullie met Studio Job ?

Rolf Snoeren : Je belt elkaar op, je gaat samen eten, en dan komt het vanzelf wel. Ik geloof dat we elkaars wereld begrijpen. Er zit in hun en onze wereld een zekere mate van surrealisme. Daar herkennen we elkaar. Ik denk dat we allebei proberen het gewone te omzeilen. Dat we iets willen maken dat buitengewoon is. Zij doen dat in design, wij in mode.

Jullie waren pas nog in Milaan tijdens de designweek. Wat is jullie opgevallen ?

Wij zijn geïnteresseerd in alles wat er gemaakt wordt op het gebied van hedendaags design of kunst. Kijken wat de mood is, waar mensen mee bezig zijn. Voor ons is zo’n week in Milaan heel vrijblijvend. We hadden deze keer ook heel weinig tijd. Het leek misschien allemaal wat minder, wat stiller.

Is een eigen homecollectie iets voor Viktor & Rolf ? Jullie financiële partner heeft er ervaring mee : zowel Diesel als Maison Martin Margiela diversifiëren in design.

Ik vind het vaak een beetje geforceerd als modemerken design gaan maken. Nu, we hebben er wel over na zitten te denken. Maar voor ons is dat meer langetermijnplanning. Er is nog heel veel te doen met de modecollectie. Als er zich ooit een project aandient en alles op zijn plek valt, dan kan ik me voorstellen dat het er wel van komt. Maar ik wil het nu ook niet zo graag dat het écht moet.

Wat zijn de prioriteiten ?

De grootste uitdaging, dat is het omzetten van onze naamsbekendheid in verkoopcijfers. Daar wordt heel hard aan gewerkt achter de schermen. We hebben de collecties geherstructureerd. Er zijn meer producten, meer lijnen. We werken ook aan nieuwe winkels. Begin volgend jaar openen we in Parijs, en zes maanden later in New York.

Zijn het voor jullie moeilijke tijden ?

Neen. Wij zitten boordevol optimisme, en dat hebben we ook laten zien in onze laatste shows. We hebben een nieuwe partner ( Home of the Brave, de groep van Diesel-stichter Renzo Rosso), en dat schept ook veel energie. Het is fijner werken nu, en er zijn ook meer mogelijkheden. Voor ons is het een wereld van verschil. We zeggen soms : het zou leuk zijn als een van ons beiden Yves Saint Laurent was, en de ander Pierre Bergé. Maar we zijn nu eenmaal allebei creatief.

Jullie show voor de komende wintercollectie greep terug naar jullie eigen verleden.

We zijn teruggekeerd naar een aantal collecties, maar vooral naar de Russian Doll-collectie uit 1999, toen we Maggie Rizer op de catwalk hebben aangekleed. Die collectie is een enorm referentiepunt geworden voor onze carrière, maar het was op dat moment puur een idee, geen verkoopbare collectie. We vonden het een uitdaging om nu eens te kijken of je iets kunt doen dat heel erg een idee is, maar tegelijk ook heel draagbaar is. Zodra mensen het gevoel hebben dat mode extreem is, denken ze dat de kleren niet draagbaar zijn. Wat wij graag willen tonen, is dat het allebei kan. Conceptueel zijn en verkoopbaar, extreem en draagbaar. Daar is het ons op dit moment om te doen. In de nieuwe collectie zitten ook elementen uit onze zwarte collectie, en uit de zogeheten atoombomcollectie. Het resultaat is een beetje het DNA van Viktor & Rolf. Maar dus op een meer draagbare manier.

Een conclusie van een tijdperk ?

Eigenlijk meer een beginpunt.

In Parijs hebben jullie de vijfde verjaardag gevierd van Flower Bomb. Hadden jullie het immense succes van dat parfum verwacht ?

Nee, nee. Ik denk niet dat je dat kunt voorzien. We hadden natuurlijk gehoopt dat het een succes zou worden. We zijn toen heel onbevangen begonnen, zonder na te denken over commercie. Het was allemaal redelijk extreem, met een opvallende foto en een naam die ook wel explosief was toen. Maar het parfum blijft gewoon goed. We hoorden vorige week dat Flower Bomb in de top 15 van Amerika is doorgedrongen.

Wat betekent Flower Bomb voor jullie ?

Flower Bomb is onze baby, daarom wilden we ook een echt feest, met een verjaardagstaart en iemand die Happy Birthday zong. Ik denk dat het parfum voor ons een bekroning op ons werk is : dat je je verhaal vertelt, en toch de mainstream kunt raken.

Dolls by Viktor & Rolf, van 18 mei tot 16 juli in

Studio Job Gallery, Begijnenvest 8, Antwerpen.

Open van dinsdag tot vrijdag van 14 tot 18 uur.

DOOR JESSE BROUNS

ROLF SNOEREN : “WE KENNEN ELKAAR NU 22 JAAR, ALLES ZIT IN ELKAAR VERSTRENGELD. WE HEBBEN ÉÉN BEELDTAAL.

WIJ KUNNEN COMMUNICEREN ZONDER TE PRATEN.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content