Hoe rolt iemand van de medicijnen in de mode ? Volgens Eric Rottiers alias Nini Ferrucci heeft het te maken met genetische voorbestemming (Rottiers ouders deden in textiel), ironie (na zoveel jaren studie ontdekte Eric dat geneeskunde hem toch niet lag) en toeval ("Ik rol eigenlijk overal in"). Hij heeft nergens spijt van : "Zelfs al kan ik met mijn diploma weinig aanvangen, toch ben ik ervan overtuigd dat mijn studies me nog steeds helpen. Als je ooit reuzedikke kursussen hebt geblokt, dan weet je dat je elk...

Hoe rolt iemand van de medicijnen in de mode ? Volgens Eric Rottiers alias Nini Ferrucci heeft het te maken met genetische voorbestemming (Rottiers ouders deden in textiel), ironie (na zoveel jaren studie ontdekte Eric dat geneeskunde hem toch niet lag) en toeval ("Ik rol eigenlijk overal in"). Hij heeft nergens spijt van : "Zelfs al kan ik met mijn diploma weinig aanvangen, toch ben ik ervan overtuigd dat mijn studies me nog steeds helpen. Als je ooit reuzedikke kursussen hebt geblokt, dan weet je dat je elk obstakel aankan. Studeren heeft me discipline en doorzettingsvermogen bijgebracht. Verder heb ik er een rechtlijnige manier van denken aan overgehouden. Voor elk probleem wordt een diagnose gesteld en een remedie gevonden. En ik heb mijn talent voor tekenen ontdekt. Als ik nu mijn eigen motieven ontwerp, is het omdat mijn vrouw mijn anatomische tekeningen zo bewonderde. "Na zijn studies heeft Eric Rottiers anderhalf jaar de tijd genomen om de zaken te bekijken. Toen heeft hij een klein atelier opgestart : met stoffen uit Italië maakte hij kussens, gordijnen, lakens enzovoort. Uiteindelijk ging hij in '85 zijn eigen tekeningen maken "Het is de enige manier om een koherente kollektie te krijgen" en het exotische universum van Nini Ferrucci was een feit. "Mijn ontwerpen zijn kleurrijk en exotisch, " zegt Rottiers. "Ik reis veel en ben altijd onder de indruk van de natuur. De idee dat ik een stukje exotica in iemands huis kan brengen, vind ik wel fijn. "Na het huis wil Eric Rottiers ook de kleerkasten van fans veroveren. "Klanten vroegen me vaak waarom ik geenbeachwear maakte, " zegt Rottiers. "De tekeningen lenen zich er goed toe. Bovendien is het ekonomisch gezien een logische stap. Hoe vaak kopen mensen nieuwe kussens ? Juist, zelden. Een T-shirt kan er elke zomer wel bij. "Nini Ferrucci heeft een vijftigtal verkooppunten en de laatste tijd begint Eric steeds vaker aan eigen winkels te denken, franchises. "Mijn ontwerpen komen het best tot hun recht binnen het totale universum. Als de tapijten in de ene winkel liggen en de badjassen in de andere, dan verliezen beide produkten aan kracht. "Nini Ferrucci is niet voor iedereen. "Sommige mensen vinden mijn ontwerpen excentriek, " zegt Rottiers. "Ze zeggen : oh, het is heel mooi, apart en speciaal, maar niets voor mij. Je houdt ervan of niet. Sommigen raken verslaafd, ze beginnen met een kussen en eindigen met de totale look. Anderen zijn er bang van, want weet je, Nini Ferrucci verandert iets, zowel in je interieur als aan jezelf. Het heeft een biezonder effekt. "Nini Ferrucci : (09) 228.86.90.