1. Nelson Bench, uit 1946, is een van de bekendste ontwerpen van Nelson, en ook een van de meest tijdloze, wat misschien heeft te maken met het Japans aandoende karakter van de bank (die overigens net zo goed als een lage bijzettafel kan worden gebruikt). Zowel het zwartgelakte onderstel als de natuurhouten lamellen zijn van es. De heruitgave is verkrijgbaar van Vitra.
...

1. Nelson Bench, uit 1946, is een van de bekendste ontwerpen van Nelson, en ook een van de meest tijdloze, wat misschien heeft te maken met het Japans aandoende karakter van de bank (die overigens net zo goed als een lage bijzettafel kan worden gebruikt). Zowel het zwartgelakte onderstel als de natuurhouten lamellen zijn van es. De heruitgave is verkrijgbaar van Vitra. 2. Een origineel exemplaar van de Marshmallow Sofa, uit 1956, werd enkele jaren geleden geveild voor maar liefst veertigduizend euro. Het concept werd Nelson ingefluisterd door de handelsreiziger van een plasticbedrijf uit Long Island dat een nieuwe techniek had ontwikkeld om kussens te maken. De beperkingen van de techniek (de kussens konden niet groter zijn dan dertig centimeter) werden het belangrijkste designelement. De Marshmallow Sofa, in enkele uren ontworpen door Irving Harper, was met andere woorden geen sofa, maar een aantal felgekleurde kussens gehecht aan een stalen structuur. De kussens moesten met de hand worden gemaakt, wat niet alleen duur was, maar ook vloekte met de essentie van industrieel design. Herman Miller maakte er niet meer dan tweehonderd exemplaren van. 3.De Coconut Chair, alias kokosnootstoel, uit 1955, is sinds 1988 opnieuw in productie bij Vitra. De witte schaal is gemaakt van met glasvezel versterkte kunststof, bekleed met leder. Het onderstel is van verchroomd staal. Een klassieker die functionalistisch minimalisme laat flirten met een zekere kitsch : wie puurt in hemelsnaam een stoel uit een stuk kokosnoot ? 4.Nelson werkte niet alleen voor Herman Miller, maar ook voor diens broer, eigenaar van de Howard Miller Clock Company. De klokken werden in de Nelson-studio ontworpen door Irving Harper. Die concipieerde de klok als een wandsculptuur, een abstract, cijferloos voorwerp dat bewoog tegen de muur. Harper ontwierp één of tweemaal per jaar een reeks van acht klokken. Afgebeeld : de Ball Clock uit 1948 en de Sunburst uit 1950, heruitgegeven door Vitra Design Museum. 5. De Nelson Perch, uit 1964, is een van de meer sobere ontwerpen van de designer, voornamelijk geconcipieerd voor kantoorgebruik. De kruk is bedoeld voor een werkhouding tussen staan en zitten. De armsteunen en de ring waar de voeten op kunnen worden geplaatst laten een comfortabele, losse houding toe. De Perch was onderdeel van Nelsons programma voor een Action Office. Heruitgegeven door Vitra. 6. Nelson Tables, met meervoud-s, is eenvoudig maar heeft toch icoonstatus. De tafels, beschikbaar in twee maten, hebben een blad van gelamineerde beukenmultiplex, bekleed met wit of zwart laminaat. De kolom is van staal, de voet van aluminium. Heruitgegeven door Vitra. 7.De behoorlijk futuristische MAA-stoel uit 1958 heeft een rug- en zitcomponent van schokbestendig plastic, destijds erg vernieuwend. Bovendien was het de eerste plastic stoel met een verstelbare rug. Maar tezelfdertijd was de MAA een mislukking : fabrikant Herman Miller haalde de stoel reeds na een jaar van de markt. De rug had, door een ontwerpfout, de neiging los te geraken. Tekst Jesse Brouns I Productie Sonja Mertens I Foto's Stephane Verheye