Je meent het niet : Ron Howard, die een boosaardige en gewelddadige film maakt ? Probleem is dat de regisseur van ?Parenthood? en ?Apollo 13? het talent noch het temperament heeft om een nijdige thriller tot een goed eind te brengen. ?Ransom? is een pose ; alle elementen voor een goede thriller zijn voorhanden, maar eens de premisse geïntroduceerd, speelt Howard het spel vals.
...

Je meent het niet : Ron Howard, die een boosaardige en gewelddadige film maakt ? Probleem is dat de regisseur van ?Parenthood? en ?Apollo 13? het talent noch het temperament heeft om een nijdige thriller tot een goed eind te brengen. ?Ransom? is een pose ; alle elementen voor een goede thriller zijn voorhanden, maar eens de premisse geïntroduceerd, speelt Howard het spel vals. Mel Gibson is een rijke zakenman wiens negenjarig zoontje wordt ontvoerd door een misnoegde politieman, bijgestaan door een viertal hatelijke sukkels. De ontvoerders eisen twee miljoen dollar losgeld. In de rol van de beproefde vader mag Gibson zijn opgekropte woede-routine uit de ?Lethal Weapon?-serie nog eens overdoen. Aanvankelijk gaat hij in op de eisen van de kidnappers, maar een eerste poging om het geld te bezorgen een zeer omslachtige klus die elke logica tart loopt in 't honderd door de bemoeienissen van het FBI. De razende boeven zijn nog geen klein beetje verbaasd als Gibson de rollen omdraait en radicaal van tactiek verandert. Hij zegt op tv dat hij de twee miljoen dollar zal schenken aan al wie hem informatie bezorgt die naar de daders leidt. Het interessante zou geweest zijn een held te tonen die misschien de vergissing van zijn leven begaat en door zijn weigering om nog langer de speelbal van het uitschot te zijn, misschien het doodvonnis van zijn kind tekent. Maar Howard gunt ons deze ambiguïteit niet : hij laat er geen misverstand over bestaan dat de boeven het slachtoffer toch gingen ombrengen zodra vader had afgedokt (?I'll gut this kid like a fish?, sist de snoodaard). Gibson mag dan nog een lefgozer zijn in ?Ransom? ; zijn regisseur is een echte bangerik. Eerst maakt hij van Gibson een passieve, gekwelde held en zadelt hij hem op met een schuldig verleden. Maar aan het eind wil hij toch ook de fans van de actie-ster plezieren. Gibson herpakt zich en het laatste halfuur zit volgepropt met de obligate, dik in de verf gezette geweldexplosies waarvan we eerst gespaard bleven. Howard heeft zo weinig feeling voor het genre dat hij zelfs zijn kans verkijkt om een intrigerende schurk te typeren : in plaats van de angstaanjagende engerd die hij verondersteld wordt te zijn, oogt Gary Sinise al even dreigend als een slechtbetaalde en humeurige verkeersagent met een te drukke dag achter de rug. Deze totaal onbenullige thriller is een opgeblazen remake van de gelijknamige, nagenoeg onbekende zwart-witthriller uit 1955 met Glenn Ford. Het verhaal vertoont ook veel raakpunten met een meesterlijke sociaal bewogen suspens-film van Akira Kurosawa, ?High and Low? (1963), een Japanse adaptatie van de politieroman ?King's Ransom? van Ed Mc Bain. ?Ransom?van Ron Howard, met Mel Gibson, Rene Russo, Gary Sinise, Delroy Lindo, Lili Taylor.Gibson in Ransom (links) : speelbal van het uitschot.