Er beweegt wat in de mode. En dat mag je best letterlijk nemen. Athleisure is het buzzword van het seizoen en van de komende jaren. Designers wisselden de afgelopen maanden druk van stoel. Model Coco Rocha bestudeert 1001 poses. En activisme leeft weer.

1 / LICHAAMSTAAL

Poseren is een vak. En model Coco Rocha is de meester. Samen met fotograaf Steven Sebring bestudeerde ze de beweging en flexibiliteit van het menselijk lichaam, geïnspireerd door poses van de Venus van Botticelli tot Michael Jackson. Het resultaat is een indrukwekkend boek, Study of Pose, van meer dan tweeduizend pagina’s met zwart-witfoto’s van Rocha, gemaakt door honderd gesynchroniseerde camera’s, waardoor elke beweging vanuit verschillende hoeken kan worden bekeken. In de digitale versie van het boek werden al die beelden samengevoegd, zodat elke pose ook driedimensionaal wordt weergegeven.

Study of Pose, van Coco Rocha en Steven Sebring, is te koop via Amazon.

2 / ZONDER ZWETEN

De belangrijkste modetrend van het seizoen (en van de komende jaren) is geen trend, maar een beweging. Een levensstijl. Zo noemde de topman van Nike het. Er is zelfs een nieuw (en haast onuitspreekbaar) woord voor uitgevonden : athleisure.

Ath-leisure is een samentrekking van athletics (sport)en leisure (vrije tijd). Inspanning en ontspanning dus, twee tegengestelden. De term wordt gebruikt voor sportkleren die niet gemaakt zijn om in te sporten. Het beste voorbeeld van wat je onder athleisure moet verstaan, staat bij zowat iedereen in de kast : sneakers. Je zou ermee kunnen sporten, en daarvoor zijn ze oorspronkelijk ook uitgevonden, maar niemand doet dat. Het gaat niet langer om wat ze kunnen, maar om hoe ze eruitzien.

Volgens een recente studie van het Amerikaanse marktonderzoekbureau NPD Group is zowat de helft van de sportkledij die vandaag wordt verkocht voor “non-actief, dagelijks gebruik”. Het afgelopen jaar groeide de verkoop van athleisure met acht procent, verwacht wordt dat dat cijfer in de komende jaren zal aandikken met nog eens twintig procent, waardoor het belangrijker wordt dan denim. Of zoals Mark Parker, CEO van Nike, onlangs zei tijdens een conferentie in New York : “Leggings zijn de nieuwe jeans. Het blijft een sportproduct, maar hoe het eruitziet wordt veel belangrijker. Een van de dingen die we hebben geleerd van de business in vrouwenkledij is dat er geen sport is zonder stijl.”

Dat merkt ook Alexandra Vanthournout, een Belgische die al meer dan tien jaar in Londen woont. Vorig jaar startte ze met Fashercise, een onlinemagazine met shop over hoe je ‘stylishly fit’ kunt zijn. “Vijf maanden geleden zijn we met verkoop gestart en het gaat elke dag beter. Januari was een heel goede maand, maar dan zitten mensen natuurlijk nog vol goede voornemens. We merken ook een groot verschil in wat ons aangeboden wordt, in vergelijking met toen we pas begonnen. Toen waren er in Groot-Brittannië misschien twee ontwerpers die bezig waren met athleisure, vandaag krijgen we elke dag een mail van een jonge designer die zijn collectie bij ons wil verkopen.”

“In de Verenigde Staten is athleisure al een tijdje een big deal. In Europa staat het nog in zijn kinderschoenen, maar je voelt dat ook hier de interesse toeneemt”, gaat Vanthournout verder. De belangrijkste on- linespeler is net-a-sporter, het sportluik van luxeboetiek net-a-porter. Driehonderd euro voor een legging waar je beter niet in zweet, is er geen uitzondering. “We zijn ongeveer gelijktijdig gestart. Je kunt dus stellen dat het ‘in de lucht’ hing. En wij profiteren uiteraard mee van de hype die websites als net-a-sporter genereren. Zij zorgen ervoor dat er voortdurend over gepraat wordt en dat de markt blijft groeien. Met Fashercise proberen we het verschil te maken door niet de grote merken, maar kleine, jonge labels aan te bieden die je nergens anders vindt.”

“Het is het moment van sportswear in de mode”, bevestigt Dirk Schönberger, artistiek directeur van Adidas. Het sportmerk kondigde zopas een nieuwe samenwerking met Junichi Abe van het Japanse label Kolor aan en gaat, wegens groot succes, ook verder met zijn collecties samen met Raf Simons en Rick Owens. “Samenwerkingen met designers zijn een manier om het creatieve ecosysteem van het merk uit te breiden en de consument enthousiast te houden in een snel evoluerende markt”, zegt Schönberger. “Het succes van onze recente samenwerkingen wordt ook beter weergegeven in populariteit dan verkoopcijfers. Adidas staat bekend voor het doorbreken van regels, voor het onverwachte. Dat is ook wat we met onze samenwerkingen doen. Het creëert dynamiek en doet mensen opnieuw, op een andere manier, naar het merk kijken.”

Sportmerken zoeken toenadering tot de modewereld, maar ook de omgekeerde beweging wordt gemaakt : designers brengen in eigen beheer sportkledij uit. Tory Burch en Michael Kors, bijvoorbeeld, om er maar twee te noemen. Designer- en sportmerken groeien steeds meer naar elkaar toe. De collectie die Alexander Wang eind vorig jaar voor H&M ontwierp, stond helemaal in het teken van sport. “Ik leef in gymkleren. Kijk maar eens rond op straat : ze zijn het nieuwe uniform”, zei hij daarover in The New York Times. Ook in zijn eigen collectie speelt Wang dit seizoen met de codes van sport, net als onder andere Victoria Beckham, Marni en Carolina Herrera – bekend van haar verfijnde, vrouwelijke ontwerpen – die baljurken toonde van mesh.

En voor wie nog niet overtuigd was dat athleisure meer is dan zomaar een trend : ook Beyoncé en Rihanna, respectievelijk koningin en prinses van de pop, pikken een graantje mee. Puma liet zopas weten dat ze Rihanna hebben aangeworven als artistiek directeur voor de fitness- en trainingcollecties van het merk. Queen Bé zal samen met de Britse keten Topshop een “wereldwijd sport- en streetwearbrand” op de markt brengen in de herfst van 2015. “We kijken al een tijdje naar die sector”, zei Topshopeigenaar Philip Green in Women’s Wear Daily. “Het is iets waar we moeten instappen. Een partnership met Beyoncé aangaan, een van de hardst werkende en meest getalenteerde mensen ter wereld, die veel uren van haar leven spendeert aan dansen, repeteren en trainen, is een unieke kans om deze sector verder te ontwikkelen.”

3 / STAP VOOR STAP

Het nieuwe, Belgische label SVNTY (lees : seventy) speelt in op de athleisure-trend. De slip-ons in metalliek of slangenprint zijn ontworpen met het nachtleven in gedachten, niet de gym. SVNTY is de eerste collectie van Fashion Club 70, het Antwerpse mode-agentschap dat meer dan zeventig merken verdeelt in België.

Prijzen rond 180 euro per paar. www.svnty.be

4 / STOELENDANS

Jobhoppen is in de mode. Deze designers wisselden de afgelopen maanden van stoel.

MAISON MARTIN MARGIELA

OUT anonimiteit.

IN John Galliano.

OSCAR DE LA RENTA

OUT Oscar de la Renta.

IN Peter Copping.

NINA RICCI

OUT Peter Copping.

IN Guillaume Henri.

CARVEN

OUT Guillaume Henri.

IN Alexis Martial ?

GUCCI

OUT Frida Giannini.

IN Alessandro Michele.

HERMÈS

OUT Christophe Lemaire.

IN Nadège Vanhee-Cybulski.

5 / KLEINE ZUS

Er is een nieuwe telg geboren uit de romance tussen Stella McCartney en Adidas : StellaSport. De belangrijkste verschillen met de lijn die McCartney al tien jaar voor Adidas ontwerpt : een jonger doelpubliek, feller kleurgebruik en een lagere prijsklasse. “StellaSport vindt een verband tussen sport en technologie, zonder aan stijl in te boeten”, zegt McCartney.

6 / FIETSBAR

Tot 31 maart kun je in de Nieuwe Gaanderij in Antwerpen binnenstappen bij The Broke Bikes Deli, de eerste pop-upstore van het Belgische onlinefietsbedrijfje Broke Bikes. Het concept is simpel : ontwerp zelf je fiets in je favoriete kleuren met onderdelen uit de winkel, geef je voorkeuren door aan de servicedesk en kijk live hoe je fiets wordt geassembleerd, terwijl je een kopje koffie drinkt. Zo heb je ineens genoeg energie om er daarna mee naar huis te fietsen.

Nieuwe Gaanderij, Huidevettersstraat 40, 2000 Antwerpen. www.brokebikes.be

7 / PROTESTMARS

In Frankrijk horen straatbetogingen, net als Chanel, tot de traditie. Karl Lagerfeld liet voor zijn politieke protestmars/modeshow afgelopen september in het Grand Palais een Parijse boulevard nabouwen in bordkarton. Modellen met megafoons en persiflerende pancarten (Free Freedom ! Make Fashion, Not War ! Be Different !) trokken ‘de straat’ op. Activisme leeft weer, ook in de mode. Al kan je je natuurlijk afvragen of het voor een luxehuis wel een goed idee is om daarmee te lachen.

8 / YES, WE CAN

Ze geven geld, werk en hun tijd en creativiteit voor een betere wereld. Deze merken gaan voor verandering:Eastpak en Jean Paul Gaultier

Doel: Designers Against Aids

Wat: Gaultier ontwierp een collectie van zeven rugzakken, waarvan drie modellen vanaf april in genummerde en gelimiteerde aantallen beschikbaar zijn. ”Het condoom is het beste kledingstuk ooit bedacht en mijn boodschap voor iedereen luidt dan ook: bescherm jezelf!”

Paul Smith

Doel: easyfundraising.org.uk

Wat: vier procent van wat je online uitgeeft bij Paul Smith gaat rechtstreeks naar de organisatie die je registreerde op easyfundraising.org.uk. Jij kiest dus zelf het goede doel waaraan de Brit een deel van de opbrengst doneert.

Marni

Doel: Vimala, Indische organisatie die onderdak biedt aan gehandicapte kinderen uit Tibet.

Wat: Marni bestaat twintig jaar en organiseert daarom een jaar lang events, zoals een bloemenmarkt in Milaan afgelopen september. Een deel van de opbrengst gaat naar het bouwen van een school voor Vimala en aangepaste uitrusting voor zijn inwoners.

DOOR ELLEN DE WOLF

Alexander Wang : “Ik leef in gymkleren. Kijk op straat : ze zijn het nieuwe uniform”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content