De Alfa 159 Sportwagon is ontstaan uit de samenwerking tussen de Centro Stile van het merk en Guigiaro, en dat is 'm aan te zien. De break, die de naam Sportwagon meekreeg, getuigt van een zeer elegante harmonie. Bovendien werden binnenin de beste materialen gebruikt en zeer goed steunende stoelen, die in ons geval elektrisch verstelbaar waren. Het dashboard is zéér Alfa, met twee grote wijzerplaten en enkele kleinere exemplaren die naar de chauffeur zijn gericht, want Alfa wil nog altijd in de eerste plaats een ...

De Alfa 159 Sportwagon is ontstaan uit de samenwerking tussen de Centro Stile van het merk en Guigiaro, en dat is 'm aan te zien. De break, die de naam Sportwagon meekreeg, getuigt van een zeer elegante harmonie. Bovendien werden binnenin de beste materialen gebruikt en zeer goed steunende stoelen, die in ons geval elektrisch verstelbaar waren. Het dashboard is zéér Alfa, met twee grote wijzerplaten en enkele kleinere exemplaren die naar de chauffeur zijn gericht, want Alfa wil nog altijd in de eerste plaats een driver'scar zijn - een geruststellende keuze. Voor de koper staan liefst vier benzinemotoren ter beschikking, waaronder de sportieve 3.2 liter V6. Daarnaast zijn er de turbodiesels in twee maten, een klassieke viercilinder 1.9 JTD (met drie verschillende vermogens van 115, 136 en 150 pk) en een potente vijfcilinder met een slagvolume van 2.4 liter die we ter kennismaking leenden. Achter het stuur is er meteen een gevoel van welbehagen door het comfort en de visuele indruk van kwaliteit. De wagen is ook goed uitgerust en voorziet in meer dan de basisbehoeftes. De aanwezigheid van zeven airbags (waaronder een kniebag) zorgt voor een geruststellend gevoel. Om het allemaal nog interessanter te maken, kozen we voor de combinatie met een zestrapsautomaat die gebruiksgemak moet combineren met een redelijk verbruik. Het vermogen van 200 pk lijkt indrukwekkend groot, maar de opbouw van de krachten gebeurt op een zeer evenwichtige manier zodat de controle over het geheel perfect in de hand is te houden. Op bochtige wegen blijkt de Italiaan bijzonder op zijn gemak, de wegligging en de reactie van het stuur zorgen voor een ontspannen gevoel. Daar komt nog bij dat de ophanging echt van een hoogstaand niveau is. De Sportwagon rijdt comfortabel zonder soft te zijn, oneffenheden worden met verbazingwekkend gemak genomen. Maar het had nog beter gekund : de kofferruimte mag dan groter zijn dan bij de berline, overweldigend ruim is ze toch niet. Erger is dat van de achterbank alleen de rugleuningen neerklapbaar zijn, waardoor nooit een vlakke vloer ontstaat, en dat is tegenwoordig toch merkwaardig. Moduleerbaarheid is niet meteen een troef van deze Alfa. Wel zijn er enkele kleine opbergvakjes voorzien boven de achterwielen en een 12 volt-stopcontact. In de stad is het allemaal een ietsje minder en wel om twee redenen. De draaicirkel is aan de grote kant en het verbruik gaat erg snel de hoogte in. Wie niet uitkijkt verbruikt er al snel 12 liter per 100 km. De Alfa 159 Sportwagon is met deze vijfcilinder in de eerste plaats een snelle reiswagen, met vier comfortabele en redelijk ruime zitplaatsen achterin.223 km/uur topsnelheidDoor Pierre Darge