Achter de schermen van modeshows is het wachten lang. De spanning stijgt met de minuut. Haardrogers loeien, make-up krijgt een ultieme retouche, kleedsters leggen de laatste hand aan de outfits. Er hangt elektriciteit in de lucht. Elk model heeft haar manier om een schijn van rust te bewaren in deze heksenketel. Sommigen roken de ene sigaret na de andere - Agyness Deyn op kop - maar de meesten zijn druk met hun BlackBerry in de weer.
...

Achter de schermen van modeshows is het wachten lang. De spanning stijgt met de minuut. Haardrogers loeien, make-up krijgt een ultieme retouche, kleedsters leggen de laatste hand aan de outfits. Er hangt elektriciteit in de lucht. Elk model heeft haar manier om een schijn van rust te bewaren in deze heksenketel. Sommigen roken de ene sigaret na de andere - Agyness Deyn op kop - maar de meesten zijn druk met hun BlackBerry in de weer. Sasha Pivovarova (23) heeft zich in kleermakerszit teruggetrokken tussen twee kleedhokjes. Ze schetst op papier allerlei prinsessen; ze zijn een favoriet onderwerp in haar tekenwereld. "Dat doe ik niet alleen om de tijd te doden, het ontspant me", vertelt de Russische schone die inmiddels behoort tot het selecte kringetje van de tien meeste gevraagde mannequins ter wereld. "Ik ervaar tekenen als een soort meditatie. Dan merk ik niets meer van wat er om me heen gebeurt." Vlak voor haar vuurdoop op de catwalk, zo herinnert ze zich, antwoordde ze zelfs dat ze even ergens mee bezig was toen ze werd geroepen om het podium op te gaan ! Dat was in 2005. Het Moskouse model maakte een onvergetelijke entree in de modewereld toen ze de show opende van Prada, waar ze hetzelfde jaar nog officieel 'het gezicht' van werd. En dat voor zes seizoenen, een absoluut record in de modebusiness en een ticket naar de wereldtop. Deze lente poseert ze met Kate Moss voor de nieuwe campagne van Longchamp en debuteert ze als boegbeeld van het Aquasourcegamma van Biotherm. "Een heel andere wereld dan de mode", vertelt ze. "Hier ligt het accent op mijn gezicht. En waarschijnlijk ook op mijn imago van 'naturel en authentiek'. Je kunt er meer van jezelf in stoppen dan in een modeshow. Je kunt pas mooi zijn als je je gelukkig voelt." Slechts twee weken voor haar baanbrekende stappen bij Prada was Sasha, eerder toevallig dan echt gepland, binnengeraakt bij IMG Models. Haar vriend, Igor Vishnyakov, toen nog beginnend fotograaf, had enkele portretten opgestuurd naar het prestigieuze modellenbureau in New York en meteen was het raak. Modeshows en reclamecampagnes volgden elkaar op, met tussendoor fotosessies voor bladen als Vogue en L'Officiel, die haar op de cover plaatsten. Bekende fotografen als Steven Meisel en Peter Lindbergh bezorgden haar een sterrenstatus in de mode-industrie. Toch blijft Sasha met beide voeten op de grond. Ze is pas 23 maar droomt van kinderen. Realistisch als ze is, denkt ze ook aan haar leven na het modellenwerk. "Een galerie behoort tot de mogelijkheden. Er staat nog niets vast, maar wat ik zeker weet, is dat ik blijf tekenen. Ik teken al zolang ik een potlood kan vasthouden. Ik kan niet zonder. Een kunstenaar wil ik mezelf niet noemen, maar ik hoop het ooit wel te worden." Haar liefde voor kunst stamt uit haar jeugd. Ze herinnert zich dat haar moeder haar als kind al meenam naar de musea in Moskou. Gefascineerd door het expres-sionisme en het symbolisme besloot ze om zich aan de kunstacademie in te schrijven. Daar ontmoette ze Igor Vishnyakov, met wie ze inmiddels getrouwd is. Het paar woont in Brooklyn, in een groot appartement, waar Sasha ook haar atelier heeft. "Brooklyn is dé place to be voor al wie iets in de kunst wil doen", zegt ze enthousiast. "Er gaat een heel positieve energie van uit." Ze woont in New York, brengt verschillende weken per jaar door in Milaan en Parijs, maar blijft gehecht aan haar roots. Het Russische ballet is lange tijd een inspiratiebron geweest voor haar tekeningen. Sommige van deze reeksen zijn al gepubliceerd. "Momenteel zie ik meer in zeemeerminnen", lacht ze. Als je haar wijst op de gelijkenis met de gracieuze meisjes met ondeugende blik die ze op papier zet, wordt haar lach nog breder. "Voor mij gaat het echt om een droomwereld, een soort sprookjesfantasie. Maar omdat zo veel mensen mij vragen of ik zelfportretten teken, moet ik wel besluiten dat er iets van mezelf zit in de figuren die ik afbeeld." De schetsboeken die Sasha in de loop van de jaren heeft vol getekend, zijn een soort dagboek. "Ze laten mijn gevoelens zien van het moment. Ik maak graag collages, door een of ander beeld toe te voegen aan mijn tekeningen of door op andere dragers te werken dan papier." Zelfs inpakpapier dat backstage rondslingert of een servet kan dienst doen. Momenteel werkt Sasha met Miuccia Prada aan een boek met haar werk : tekeningen, foto's en collages. Naar verluidt heeft Karl Lagerfeld haar gevraagd om illustraties te maken voor een boek over Russische Sprookjes. Het zou over haar leven kunnen gaan. Door Delphine Kindermans Bewerking Sofie Albrecht