Dit pand is hedendaags van uitstraling en stijl, maar het is tegelijk rijk aan historie. De bewoners zijn immers al heel lang bezig met vormgeving en met het verzamelen van objecten. Dolly Broes heeft een antiekzaak in Kortrijk, graficus Boudewijn Delaere was van 1968 tot '98 de vormgever van de Kortrijkse designbiënnale Interieur. Daardoor hebben de twee veel designers en architecten persoonlijk ontmoet, onder wie klinkende namen als Gio Ponti, Raymond Loewy, Verner Panton, Philippe Starck, Alessandro Mendini, Jean Nouvel en Ettore Sottsass. "Sommigen kwamen bij ons thuis over de vloer", vertelt Boudewijn. "Met Mario Botta hebben we zelfs wat aan sightseeing gedaan in ...

Dit pand is hedendaags van uitstraling en stijl, maar het is tegelijk rijk aan historie. De bewoners zijn immers al heel lang bezig met vormgeving en met het verzamelen van objecten. Dolly Broes heeft een antiekzaak in Kortrijk, graficus Boudewijn Delaere was van 1968 tot '98 de vormgever van de Kortrijkse designbiënnale Interieur. Daardoor hebben de twee veel designers en architecten persoonlijk ontmoet, onder wie klinkende namen als Gio Ponti, Raymond Loewy, Verner Panton, Philippe Starck, Alessandro Mendini, Jean Nouvel en Ettore Sottsass. "Sommigen kwamen bij ons thuis over de vloer", vertelt Boudewijn. "Met Mario Botta hebben we zelfs wat aan sightseeing gedaan in Brugge." Dolly en Boudewijn hebben ook Maarten Van Severen goed gekend, van in het prille begin van zijn carrière. "Ook hij kwam hier, onder meer voor het maken van de houten eettafel", zegt Dolly. "Wat Maarten ontwierp is helemaal onze stijl. We houden van strakke, uitgepuurde vormen, zonder franje. Daarom heb ik zijn lounge chair van Pastoe ook meteen gekocht. Het is een heerlijk meubel, zowel om in te zitten als om naar te kijken." De geraffineerde smaak van Dolly Broes wordt door heel wat designliefhebbers geapprecieerd. "Ik haal mijn collectie al jaren uit Engeland. Maar ik zoek daar geen bombastische antiquiteiten. Ik koop alleen uiterst sobere voorwerpen, nooit iets met sculptuur. Die eenvoudige objecten zijn wel steeds moeilijker te vinden. Dat maakt het extra spannend, want je moet niet verzamelen wat je overal vindt." Binnen ervaar je deze woning eerder als een sculptuur dan als een woonhuis. Nogal wat moderne bouwsels hebben een klassiek grondplan met netjes naast elkaar de inkom, zithoek, eethoek en keuken. Dit pand heeft meer weg van een atelier, met trappen, gangen en vooral veel doorzichten. Het werd ontworpen door architect Paul Robbrecht, samen met de dochter van de bewoners, Sofie Delaere, die destijds in het bureau van Robbrecht-Daem actief was. Het pand heeft een voor- en een achterhuis. Vooraan is het kantoor van Boudewijn ondergebracht ; achteraan bevindt zich, gescheiden door een binnentuin, het achterhuis met de grote woonruimte, de bibliotheek en de leefkeuken. Een dwarse gang van de voordeur naar de keuken botst ter hoogte van de woonruimte op een enorme wand. Dat op zich is ook weer een sculpturaal element. De woning trekt van alle kanten licht naar binnen. "We zien de zon opkomen en ondergaan en genieten overal van de hemel. Dat is toch uitzonderlijk in de stad", zegt Dolly. Niveauverschillen, ook van de plafonds, creëren een schijnbaar organische structuur, alsof het een ouder pand is dat werd verbouwd. De bibliotheek heeft een lager plafond en kan worden afgesloten met schuifdeuren. Het interieur is verfijnd afgewerkt en gestoffeerd. Het witte marmer van de Saarinentafel werd hernomen voor het werkblad. Rond deze fraaie vintage tafel staan oude, zwartgebeitste Domus Chairs van Ilmari Tapiovaara, die nog in Kortrijk werden gemaakt door het atelier van de gebroeders Decoene voor Knoll. In de eetkamer trekt een grote, maar uiterst eenvoudige vitrinekast vol trouvailles de aandacht en rond de tafel van Maarten Van Severen staan strakke stoelen uit de jaren vijftig van de Deen Ole Wanscher. De combinatie van oude en moderne meubels verrijkt de ziel van deze sfeervolle en mooi uitgelijnde woning. Door Piet Swimberghe - Foto's Jan Verlinde