De showroom van meubels, antiek en kunst én een woonhuis in één gebouw, dat was de bedoeling van dit project in Tbilisi, de hoofdstad van Georgië. De opdrachtgever is eigenaar van een showroomnetwerk dat firma's als B&B Italia, Bulthaup, Bang&Olufsen en Boffi vertegenwoordigt. Het gezin van vier personen dat er zou gaan wonen vond alles oké, maar wilde wel voldoende ruimte om het bezoek te ontvangen dat regelmatig over de vloer komt en om feestjes te geven.
...

De showroom van meubels, antiek en kunst én een woonhuis in één gebouw, dat was de bedoeling van dit project in Tbilisi, de hoofdstad van Georgië. De opdrachtgever is eigenaar van een showroomnetwerk dat firma's als B&B Italia, Bulthaup, Bang&Olufsen en Boffi vertegenwoordigt. Het gezin van vier personen dat er zou gaan wonen vond alles oké, maar wilde wel voldoende ruimte om het bezoek te ontvangen dat regelmatig over de vloer komt en om feestjes te geven. Architect Zurab Tateshvili kreeg dus carte blanche. Hij liet zich inspireren door de denkbeelden van Antonio Citterio, de collecties van B&B Italia en de oude Georgische architectuur : "Het is onmogelijk de oude architectuur van je geboorteland te negeren omdat ze onvermijdelijk deel uitmaakt van je leven." Bovendien ligt deze Villa Saba anders dan andere privé-huizen midden in het centrum van de stad, in de kunstenaarswijk van Tbilisi. De voorgevel en de trap die naar de voordeur loopt, zijn van glas en beton. Het huis is omringd door een tuin met verschillende ontmoetingsplaatsen. Het pand zelf telt vier verdiepingen : een kelder, een gelijkvloers, een verdieping en een plat dak met veranda. De kelder, met een oppervlakte van 450 vierkante meter, is een intieme multifunctionele open ruimte waarvan enkel keuken, waskamer, berging en garage met muren afgescheiden zijn. De open ruimte zelf werd visueel opgedeeld door zuilen, zachte verlichting, niveauverschillen en marmeren versieringen in de vloer. Zo ontstond er een praathoek met een open haard, een galerij, een hydromassagecomplex en een sauna. De keldermuren zijn bepleisterd met onbeschilderd cement en de vloer is van wit beton. Voor de binneninrichting van alle kamers werd voor natuurlijke tinten gekozen. De haardmuur heeft een mosterdkleur. In deze ruimte staat eenvoudig Maxalto-meubilair : een eettafel met een blad van zwarte eik en Pietra Serena-steen, twee leunstoelen op wieltjes, en opvouwbare tafels gedecoreerd met ornamenten van Sipek Glass. Een leren dormeuse gecombineerd met drie vierkanten tafeltjes completeert het geheel. Het intrigerendste deel van de kelder is de dieper gelegen darbazi, wat in het Perzisch 'parlementsgebouw' betekent maar in het zuiden van Georgië staat voor een multifunctionele ruimte. Eigenlijk is dit het centrum van het huis. Hier kreeg de privé-collectie van het gezin een onderkomen : historische werken van brons, glas en keramiek, vooral aardewerk en wapens. Maar behalve een esthetisch heeft deze plek ook een praktisch nut : door het open karakter ervan is dit een ideale ruimte voor feestjes en tentoonstellingen. Dé blikvanger is de vierkanten minibinnentuin . Omgeven door glazen wanden reikt hij als een schoorsteen dwars door het huis tot op het dak. Dit is tegelijk een koker waardoor het zonlicht de kelder bereikt. Zelfs de maan en de sterren zijn op die manier van onder de grond te bewonderen. De geslotenheid van de kelder staat in schril contrast met de luchtigheid van de gelijkvloerse verdieping. Via de hoge ramen stroomt het daglicht rijkelijk naar binnen, waardoor deze plek groter lijkt dan de werkelijke 200 vierkante meter. Het spacieuze wordt extra beklemtoond door de strakke inrichting. De open Bulthaup-keuken heeft de allures van een bar. In de woonkamer vallen de meubels van B&B Italia op : twee hoeksofa's met daartussenin een lage witte tafel en een dressoir, alles uit de George-collectie. Een muur en een rij marmeren tegels scheiden het zwembad van de functionele keuken. Een glazen schuifdeur zorgt voor het contact tussen de ontspanningsruimte en het zwembad. Zoals de minibinnentuin in de kelder de blikvanger is, zo draait het op deze verdieping rond de witte betonnen trap die met 86 treden de vier niveaus van het huis met elkaar verbindt. Ondanks zijn hoogte en complexe structuur oogt hij door zijn bouw en juiste verhoudingen opmerkelijk licht. De belichting, geïnstalleerd aan de boven- en onderkanten van de trap, versterkt het spiraaleffect De privé-vertrekken liggen op de eerste verdieping, met aan de ene kant van de gang een kantoor, aan de andere kant drie slaapkamers met telkens een badkamer en een hoge ingebouwde kast. Hier kregen de bewoners de vrijheid om hun stempel te drukken op de inrichting van hun kamer. De zoon des huizes koos voor een mengeling van verschillende designmeubels, dochterlief opteerde voor B&B Italia. De ouders slapen in de mooiste kamer, 60 vierkante meter groot : bed, kleerkast en bergère met voetsteun uit de Apta-collectie van Maxalto. In hun badkamer staat een eiken badkuip versierd met een gouden mozaïeklijn. Het kantoor is eerder klein en bemeubeld met een schrijfbureau, twee zetels en een lage tafel uit de Simplice-serie van Maxalto. Een papieren lamp van Ingo Maurer zorgt voor een originele toets. Het summum van het huis bevindt zich op platte dak : de daktuin met echt gras lijkt het tekort aan groen in de tuin te willen goedmaken. Een skelet van betonnen zuilen creëert er volume en beklemtoont tegelijk de structuurlijnen van het huis. Het resultaat is een ongewone openluchtgalerij met een prachtig zicht op Tbilisi. nTekst Zurab TateshviliBlikvanger in de kelder is de vierkanten minibinnentuin. Omgeven door glazen wanden reikt hij dwars door het huis tot op het dak. Zo zijn zelfs de maan en de sterren van onder de grond te bewonderen. Door de hoge ramen lijkt deze plek groter dan de werkelijke 200 vierkante meter. Het summum is de daktuin met echt gras, een ongewone openluchtgalerij met een prachtig zicht op Tbilisi. Een skelet van betonnen zuilen beklemtoont de structuurlijnen van het huis.