Ouderschap combineren met een voltijdse baan is geen sinecure. Tijdens de ochtendsprint is er maar net voldoende tijd voor het ontbijt, de brooddoos schiet er vaak bij in. De verleiding is dan groot om naar kant-en-klare broodjes en fruityoghurts te grijpen. Producten specifiek op kinderen gericht, zijn vaak verpakt in kleurrijke, met strip- of tekenfilmfiguren versierde potjes en bekertjes. Laat u niet verleiden tot dit soort aankopen : het voedsel is niet zelden van een bedenkelijke kwaliteit. Fruityoghurt bevat meer kleur- en smaakstoffen dan vers fruit, broodjes zijn overdreven zout, enz. Verscheidene studies stelden een verband vast tussen de consumptie van additieven en een stijging van gedrags- en concentratieproblemen.
...

Ouderschap combineren met een voltijdse baan is geen sinecure. Tijdens de ochtendsprint is er maar net voldoende tijd voor het ontbijt, de brooddoos schiet er vaak bij in. De verleiding is dan groot om naar kant-en-klare broodjes en fruityoghurts te grijpen. Producten specifiek op kinderen gericht, zijn vaak verpakt in kleurrijke, met strip- of tekenfilmfiguren versierde potjes en bekertjes. Laat u niet verleiden tot dit soort aankopen : het voedsel is niet zelden van een bedenkelijke kwaliteit. Fruityoghurt bevat meer kleur- en smaakstoffen dan vers fruit, broodjes zijn overdreven zout, enz. Verscheidene studies stelden een verband vast tussen de consumptie van additieven en een stijging van gedrags- en concentratieproblemen. Het is overigens niet zo tijdrovend om een voedzame brooddoos samen te stellen. Als u er de kinderen bij betrekt, gaat het zelfs nog sneller en kunnen ze bovendien (binnen bepaalde grenzen, uiteraard) kiezen wat er in de brooddoos gaat. Iets wat kinderen zelf klaargemaakt hebben, smaakt sowieso lekkerder, ook al is het iets 'gezonds'. Reserveer bijvoorbeeld op een luie zondag enkele uurtjes hiervoor en maak een aantal porties ineens klaar. De belangrijkste regel om te onthouden, is dat alle voedingsgroepen met één portie in de brooddoosmaaltijd vertegenwoordigd moeten zijn. Dus : één portie eiwitten, één portie koolhydraten, één portie calciumrijke zuivel, één portie fruit en één portie groenten, aangevuld met één drankje. Mijd dierlijke vetten zo veel mogelijk en geef uw kinderen mager vlees, vis, eieren en peulvruchten. Olijfolie, noten en hun oliën zijn wel aan te raden, want ze zijn een bron van enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Hetzelfde geldt voor meervoudig onverzadigde vetzuren uit vette vis zoals zalm, makreel, sardienen en forel. Gebruik zo veel mogelijk producten op basis van volkorengranen zoals brood, pasta en rijst. Ook aardappelen in de schil zijn te verkiezen boven geschilde aardappelen. De bekende regel zegt dat we vijf porties groenten en fruit per dag moeten eten. Maar wist u dat gedroogde, ingeblikte en diepgevroren vruchten en groenten daar ook bij horen ? Dat opent een waaier aan mogelijkheden. Zo kunt u voor een gezond toetje afwisselen tussen vers fruit, een compote van diepgevroren vruchten of een slaatje op basis van blikfruit. Gedroogd fruit is ideaal als tussendoortje. Ten slotte is het zeer belangrijk dat kinderen voldoende drinken om hun concentratie op peil te houden. Water is de drank bij voorkeur, maar fruitsap (zonder toegevoegde suiker) kan ook. Vermijd vruchtenwaters of frisdrank. De tijd dat de brooddoos een banale, rechthoekige doos was of dat boterhammen gewoon in aluminiumfolie verpakt werden, is lang voorbij. Tegenwoordig is er op de speelplaats een waar opbod te bespeuren van de meest trendy lunchboxen. 'Brooddoos' is een achterhaalde term geworden. De recipiënten waarin kinderen nu hun lunch vervoeren zijn minivaliesjes, picknickmandjes, dozen met ingebouwde koelelementen of bijbehorend bestek, minithermosflesjes... tot en met de nieuwste rage uit Japan : de bentobox (meer geschikt voor tieners, want zwaarder en met een grotere inhoud). Dat allemaal in de meest oogverblindende kleuren, patronen en materialen. Als volwassene zou je er jaloers op worden... Ook de inhoud is met de jaren mee geëvo-lueerd : kinderen willen niet langer een boterham met kaas of choco. Neen, ze willen slaatjes, broodjes met zelfgemaakte smeersels (op basis van bonen, blikvis, noten, enz.), huisgemaakt gebak, wraps, koude omeletten en noem maar op. Ze hebben wel een punt : als ouders willen we onze kinderen afleren om junkfood te eten. Maar dan moeten we daar wel iets voor in de plaats stellen. Toch ? DOOR VEERLE DE POOTER - FOTO'S DIANE HENDRIKXDE BASISREGEL : ALLE VOEDINGSGROEPEN MOETEN MET ÉÉN PORTIE IN DE LUNCHBOX VERTEGENWOORDIGD ZIJN. KINDEREN WILLEN NIET LANGER EEN BOTERHAM MET KAAS OF CHOCO. ZE WILLEN SLAATJES, BROODJES MET ZELFGEMAAKTE SMEERSELS, HUISGEMAAKT GEBAK, WRAPS...