Het is de droom van iedere Franse constructeur om kwalitatief ooit met de Duitse collega's te worden vergeleken. Een taaie klus, want Franse auto's mogen dan comfortabel en soms sexy zijn, de Duitse kwaliteit is terecht legendarisch. Met de C5 doet Citroën andermaal een gooi naar de Duitse markt, en het moet gezegd dat het Parijse huis dit keer een goede kans maakt.
...

Het is de droom van iedere Franse constructeur om kwalitatief ooit met de Duitse collega's te worden vergeleken. Een taaie klus, want Franse auto's mogen dan comfortabel en soms sexy zijn, de Duitse kwaliteit is terecht legendarisch. Met de C5 doet Citroën andermaal een gooi naar de Duitse markt, en het moet gezegd dat het Parijse huis dit keer een goede kans maakt. De vorige generatie van de C5 was zo ongeveer de meest banale auto die Citroën ooit op de markt bracht : hij was niet eens lelijk. Voor de nieuwste werd serieuzer werk geleverd, ook op veiligheidsfactoren en dat betekende 150 kg extra en negen airbags - waarvan twee voor de knieën van de rijder, de enige in optie. Achter het stuur ervaart de rijder meteen een gevoel van degelijkheid, dat aangenaam verrast, en een eleganter geheel. De C5 werd in vergelijking met zijn voorganger 2 cm lager en vooral 8 cm breder en dat heeft alleen maar voordelen, zowel voor de wegligging als voor de esthetiek. De legendarische hydraulische ophanging is niet vanzelfsprekend op de C5 : men vindt ze alleen op de Executive, niet op de basisversie. Nu is die eerste oplossing niet noodzakelijk spectaculair beter, maar ze heeft wel enkele voordelen. De hoogte van de kist kan worden veranderd, en de wagen blijft bij volle belading net even stabiel. Het stuur is dan weer wel zéér Citroën, dat wil zeggen zeer gevoelig. Maar dat is allemaal een kwestie van wennen. Voor de kennismaking kozen we voor de 2.0 HDI (er is ook een 1.6 met 110 pk en een 2.2 met 163 pk), gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Die combinatie reageert goed, maar niet echt gezwind. Het geluid is goed gedempt, maar het verbruik dat we zelf becijferden, viel met 7.3 liter/100 km hoger uit dan bij de concurrentie die ook iets sneller optrekt. Het zal allicht aan die extra 150 kg liggen. Het dashboard is gelukkig sober gehouden, maar het stuur is dan weer voorzien van veel knoppen en ook dat vraagt gewenning. Over het rijcomfort kunnen we niets dan goeds vertellen : dankzij de verschillende afstellingen van de ophanging kan eenieder er zijn gading vinden. En de stoelen steunen echt uitstekend. De plaats achterin is ruim, al klaagden sommige inzittenden over de laag aflopende daklijn. Ook de vorm van de deur zou het instappen achterin ietsje bemoeilijken. Het koffervolume ging van 471 naar 439 liter, maar dat vonden we nog ruimschoots voldoende. Terwijl de prijs ondanks de toegenomen kwaliteit, degelijkheid en afwerking een aangename verrassing is.