Het moderne complex van de firma Gysemans is zonder concurrentie het knapste gebouw van de industriezone Wingepark in Rotselaar. Het designgehalte van dit confectieatelier - er werken ongeveer 50 mensen - lijkt aan te sluiten bij de kleding die er geproduceerd wordt: Raf Simons, Dries Van Noten, Veronique Branquinho, Dirk Schönberger... Vanaf deze winter komt C.I.g. (Clothing Industry Gysemans) daar nog bij, een kledinglijn van het huis, getekend door Annelies Braeckman. "We hebben zoveel knowhow, het zou zonde zijn om die niet te gebruiken", zo legt fabrikant Marc Gysemans zijn demarche uit. Met C.I.g. profileert hij zich als de fabrikant achter heel wat grote ontwerp...

Het moderne complex van de firma Gysemans is zonder concurrentie het knapste gebouw van de industriezone Wingepark in Rotselaar. Het designgehalte van dit confectieatelier - er werken ongeveer 50 mensen - lijkt aan te sluiten bij de kleding die er geproduceerd wordt: Raf Simons, Dries Van Noten, Veronique Branquinho, Dirk Schönberger... Vanaf deze winter komt C.I.g. (Clothing Industry Gysemans) daar nog bij, een kledinglijn van het huis, getekend door Annelies Braeckman. "We hebben zoveel knowhow, het zou zonde zijn om die niet te gebruiken", zo legt fabrikant Marc Gysemans zijn demarche uit. Met C.I.g. profileert hij zich als de fabrikant achter heel wat grote ontwerpers, zonder in hun vaarwater te komen. "We willen een basic product brengen: kwaliteitskleren die goed zitten en die je makkelijk kan onderhouden. Qua ontwerp zullen we nooit extreem worden, maar elk stuk heeft een apart detail." Voor de beperkte wintercollectie (eigenlijk een soort test, er wordt vooral gemikt op zomer 2000) gebruikte Annelies Braeckman klassieke vormen (een jasje, een jurk, een kniebroek) waarbij de naden, zakken of knopen er net iets anders van moeten maken. De prijzen (tot 11.000 frank voor een jasje, 6000 frank voor een pantalon) moeten de betere winkels en de consumenten de mogelijkheid geven om "naast duurdere stukken er C.I.g. nog bij te nemen." Gysemans heeft met C.I.g. een modebewuste vrouw voor ogen die niet noodzakelijk over grote budgetten beschikt. Die vrouw wil makkelijk te combineren stukken, ook naar andere collecties toe. "We hebben niet de pretentie om volledige silhouetten op te dringen." Of het allemaal lukt, durft Marc Gysemans nog niet te zeggen. September is de cruciale maand voor de verkoop van de zomercollectie. Als insider in de modebusiness weet Gysemans dat het slagen van een kledingcollectie van veel factoren afhangt. Maar via zijn contacten met ontwerpers als Raf Simons en Veronique Branquinho heeft hij in elk geval een Parijse ster-persattaché die ervoor kan zorgen dat C.I.g. de aandacht trekt van de juiste mensen, zowel bij pers als inkopers. "Sinds ik in de sector zit, heb ik geleerd dat niets zeker is, maar dat alles kan", zegt hij haast filosofisch. Marc Gysemans heeft een serieuze staat van dienst. Begin jaren '80 werkte hij als productiechef in een hemdenbedrijf. Na een ommetje bij een ander textielbedrijf besloot hij voor eigen rekening te beginnen. Hij was toen 27 en had de guts waar het in andere textielbedrijven aan ontbrak: hij ging in zee met debutanten als Dries Van Noten en Ann Demeulemeester. "Ik wil niet beweren dat ik het allemaal op voorhand wist", zegt Gysemans over zijn start. "Ik had geen ongelimiteerde budgetten om materiaal te kopen, behalve hier en daar een machine. Ik ben wel vertrokken van de vraag: wat kan ik bieden dat anderen niet kunnen? Dat was niet het gewone bandwerk, maar kleding waarbij door het personeel een meerwaarde gecreëerd wordt. Hier in de buurt gingen veel confectiebedrijven over de kop en ik ben er overal de beste mensen gaan halen. Die mix van zeer gespecialiseerd personeel - sommigen in hemden, anderen in jassen - vormt onze knowhow." Verder in zijn carrière hielp hij Veronique Branquinho een eigen collectie opstarten en werden ze zakelijke partners. De samenwerking met haar en met andere ontwerpers houdt het voor hem als fabrikant boeiend. "Ik maak het allemaal mee: van de productie tot de defilés en de verkoop in Parijs." Maar Gysemans zal zich in geen geval laten overdonderen door de hype die tegenwoordig in de modewereld heerst. "Ik ben er om iedereen met beide voeten op de grond te houden. Wat C.I.g. betreft: het is een klantgerichte collectie en die moet verkopen. Anders eindigt het verhaal."C.I.g.: Tel. (016) 44.01.31.Trui Moerkerke / Foto's Catherine Lambermont