Wilhelm Maybach was een geniale techneut die in 1901 de eerste Mercedes bouwde, later Zeppelinmotoren ineenknutselde en tussen 1919 en '41 onder zijn eigen naam ongeveer 1800 luxeauto's afleverde. De verfijning van de Maybach Zeppelin DS 8 uit 1931 werd legendarisch en inspireerde DaimlerChrysler tot de relancering van het merk.
...

Wilhelm Maybach was een geniale techneut die in 1901 de eerste Mercedes bouwde, later Zeppelinmotoren ineenknutselde en tussen 1919 en '41 onder zijn eigen naam ongeveer 1800 luxeauto's afleverde. De verfijning van de Maybach Zeppelin DS 8 uit 1931 werd legendarisch en inspireerde DaimlerChrysler tot de relancering van het merk. In 2002 verschenen de Maybach 57 en de langere 62 ten tonele en inmiddels rijden 1500 gelukzaligen ermee rond. Omdat ook geluk relatief is, vroegen ze naar meer. Meer dynamische luxe was dan ook het uitgangspunt van de 57S, die 62 extra pk's meekrijgt en een koppel dat 100 Nm hoger ligt waardoor het fabelachtige getal van 1000 Nm bereikt werd, dat tussen 2000 en 4000 toeren onversneden afgeleverd wordt. De wagen werd ook 15 mm lager, het onderstel werd geoptimaliseerd, de 20-duims lichtmetalen velgen werden speciaal ontwikkeld en ook Michelin droeg zijn steentje bij in de vorm van Pilot 2 Sport-banden met twee samenstellingen. Aan de buitenzijde krijgen die meer koolstof in het mengsel voor extra grip op droog, aan de binnenzijde meer silica dat beter presteert bij natte ondergrond. Uiterlijk werd een nieuwe grille gemonteerd en deflectoren om de remmen beter te koelen. Alles wordt, de Maybachfilosofie getrouw, met de hand ineengezet. De verantwoordelijke sluit die nobele arbeid af met het plaatsen van zijn handtekening op de afdekplaat van de motor. Bij de eerste kennismaking valt vooral op dat het hout door carbon is vervangen dat zogenaamd sportiever oogt, maar ook lelijker. Zodra de motor start, springt de geruisloosheid van de mechaniek in het oog en het sprintgehalte. De 2,7 ton zware 57S snelt in vijf seconden naar de 100 km/uur en dat in vrijwel volmaakte stilte. Ingenieur Jürgen Weissinger citeert Dr. Schweitzer : power makes no noise, it's there and it works. Belangrijker is de manier waarop die power op het asfalt wordt overgezet. Om dat laatste te verifiëren gaan we in de buurt van Ronda het Ascaricircuit op, maar moeten daarbij wel het stuur uit handen geven. Met sprekend gemak jaagt onze testpiloot de 57S door de 26 bochten en we moeten toegeven dat we het niet beter hadden gekund. Bij het afremmen loopt de temperatuur van de remmen op tot 700 graden en in de bochten lopen de banden net niet van de velgen af. Als voorzorgsmaatregel is hun druk op 3 bar gebracht. Enfin, minder dan twee rondjes volstaan om te beseffen dat hier een uitzonderlijke automobiel wordt gepresenteerd, maar de prijs is dan ook niet banaal. Als we het geld hadden, kochten we daarvoor twee Bentley Continentals, omdat die zoveel mooier zijn. Motor : V12-benzinemotor met een slagvolume van 5980 cm3, die via een vijftrapsautomaat de achterwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 612 pk / 450 kW tussen 4800 en 5100 toeren/minuut en maximaal koppel van 1000 Nm tussen 2000 en 4000 toeren/minuut. Afmetingen : 572,8 cm (l), 198 cm (br), 155,7 cm (h) en 339 cm (wielbasis). Koffervolume : 605 liter. Verbruik in liter/100 km : 24,6 (stad), 11,8 (buiten stad), 16,4 liter (mix). CO2-uitstoot : 390 gr/km. Prijs, inclusief btw : 438.020 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 2450,84 euro. Andere versies : 57 (375.100 euro), 62 (423.500 euro). Pierre Darge