Vakantie. Eerst kijk je ernaar uit, en dan gaat het je vervelen. Zoveel tijd, wat doe je ermee? En tot overmaat van ramp moet je met je moeder en haar nieuwe vriend op reis. Rosa haat de vakantie. Tot ze Jonas ontmoet. Ze gaan samen stiekem op avontuur in de Corsicaanse bergen. Wat ze daar meemaken, lees je in Hoe overleef ik mijn vakantie?, geschreven door Francine Oomen en geïllustreerd door Annet Schaap. De titel lijkt grappig genoeg, maar het boekje is wel serieus bedoeld. Tussen de avonturen van Jonas en Rosa door leer je vanalles over 'overleven': wat neem je mee op een tocht in de bergen, wat doe je bij onweer, hoe steek je een rivier over, hoe gebruik je een kompas, hoe herken je eetbare paddestoelen... (Van Reemst, 495 fr.) HV

Gary Rhodes is met zijn stekelhaar en zijn enthousiaste gedoe een opvallende en populaire BBC-kok. De met twee Michelinsterren bekroonde Gary behoort tot de nieuwe generatie jonge koks die Engeland over zijn culinair minderwaardigheidscomplex heen helpt. De recepten die hij meegeeft in De Nieuwe Britse Keuken zijn vaak klassieke gerechten waaraan een nieuwe draai werd gegeven. Met een snuifje invloed van hier en een idee van daar komt hij tot vermakelijke modieuse bereidingen als: gebakken tonijn met knoflook- en amandelcrème, geroosterde kabeljauw met knapperige garnalen en gremolata-aardappelpuree of kalkoensaltimbocca met gesmoorde gort. (BZZTôH, 690 fr.) PvD

Voor architect Charles Vandenhove is modern vrij klassiek. Zijn bouwstijl was nooit avantgardistisch. Eind jaren zeventig ontdekt hij met Aldo Rossi een postmoderne tekentaal gedragen door zuilen en kroonlijsten. In de jaren tachtig en negentig wordt zijn classicisme evenwichtig, maar nooit zwaar of vervelend. Ondertussen verovert hij Frankrijk en vooral Nederland waar zijn woonprojecten perfect aansluiten bij de traditionele bouwstijl. Deze monografie van Geert Bekaert en Bart Verschaffel schenkt Vandenhove een aparte plaats in de architectuurgeschiedenis, los van de vele volgelingen van Corbusier die nu zo populair zijn. (Le Renaissance du Livre, 1750 fr.) PS

Het Parijs van de vijftiger jaren dompelt je onder in de bruisende Lichtstad van weleer, een metropool waar de nakende maatschappelijke aardverschuivingen al haast zichtbaar worden, de stad van de melancholische boekenstalletjes aan de Seine, de rive gauche en de french can can. Het boek brengt een ode aan de Amsterdamse fotograaf Kees Scherer, die met zijn zwart-witimpressies de stad betrapt en de sfeer opsnuift. Hij heeft oog voor de glamour, maar ook voor de lepreuze armenwijken en de clochards onder de bruggen. Nu en dan verwacht je dat de jonge Hugo Claus, Cees Nooteboom en Simon Vinkenoog opdoemen. Ze verschijnen ook ten tonele, zij het via hun teksten, die het fotoboek aaneenrijgen. (Tirion, 1190 fr.) LDD

De achttiende-eeuwse Casanova staat nog altijd symbool voor alle verleidingskunstenaars. Toch was hij meer dan dat. Toen hij zich op het einde van zijn leven terugtrok in een kasteel in Bohemen, besloot hij al schrijvend zijn leven opnieuw te beleven. Zijn herinneringen leveren niet alleen een boeiende kijk op vrouwen en hoe men daar toen over dacht, maar ook op het sociale en politieke leven van de achttiende eeuw. Casanova's memoires tellen twaalf delen, in een rijkelijk Frans geschreven. Theo Kars zette zich jaren geleden aan de vertaling van die memoires. Een titanenwerk dat hij met veel precisie en liefde voor Casanova afwerkte. Zopas verscheen het elfde deel:

Heimwee naar Venetië. Het laatste deel wordt in november van dit jaar verwacht. (Athenaeum-Polak & Van Gennep, paperback 999 fr., gebonden 1399 fr.) AL

(KADER)

(licht lied)

Liefje als het later

aan het zwarte water

onder lichtgeklater

nog als nu als nu kon zijn

Heel ons leven staat er

en alles alles gaat er

in een stille schater

door ons terug in zijn voorbij

Liefje als het later

zoals nu als nu kon zijn:

goud over berg en water

en dat oude goud zijn wij

(Uit: "Te midden van de tijden" van Pieter Boskma, uitgeverij Prometheus, 395 fr.)