1. Serax

Wie ?
...

Wie ? De moeder van Serge en Axel Van Den Bossche gebruikte de beginletters van haar zonen toen ze in 1987 het bedrijf oprichtte dat eerst koperen bloempotten verkocht. De zonen namen het snel over : Axel is algemeen directeur, Serge is commercieel directeur. Ze hebben 45 werknemers in dienst in België en zes verkopers in het buitenland. De productie gebeurt in Vietnam, in een eigen fabriek en voor porselein en glas in China, voor textiel in India. Troeven ? Axel Van Den Bossche : We zijn erg close met de bloemisten. Moniek Vanden Berghe is een gerenommeerde floriste die mee de huisstijl bepaalt en stukken voor ons ontwerpt. We houden geregeld workshops voor de bloemisten met haar en met Geert Pattyn. Design ? Serax is pas goed beginnen draaien toen we eigen ontwerpen begonnen te maken : Moniek Vanden Berghe en Marie Michielssen zijn onze twee huisontwerpers. Zij bepalen het algemene imago van het bedrijf, al meer dan twintig jaar. We werken ook samen met freelance ontwerpers zoals Roel Vandebeek, of de Nederlanders Kiki Van Eick en Arnout Visser. Binnenkort komt een reeks kleine meubeltjes van de Italiaan Antonio Sciortino in onze collectie. Ons gamma voor de gedekte tafel willen we sterk uitbreiden, we hadden al een samenwerking met Roos Van de Velde en eind april komt de Pieter Stockmanscollectie uit. We hebben afgelopen herfst voor de tweede keer een designwedstrijd gehouden, dat is een goede manier om jonge talenten te leren kennen. Trends 2010 ? De Canvascollectie van Marie Michielssen is onze absolute bestseller op dit moment : dat zijn bloempotzakken in alle formaten die zich ook goed lenen om opgehangen te worden en grote zakken die ook dienst kunnen doen als magazinehouders. Verder merken we dat er terug veel cactussen gepresenteerd worden. En de producten waar wat minder bloemen in moeten, wat de totale kostprijs voor een 'bloemstuk' toch drukt en dat is interessant voor de bloemist. Info : www.serax.be Wie ? D&M werd opgericht in 1991 door Suzie Verbinnen. Twee jaar later tekende ze haar eerste eigen collectie : crèmekleurig, met of zonder groene bolletjes. Die werd geproduceerd in een klein fabriekje in Portugal. Intussen is D&M Depot wereldwijd verdeeld en heeft het zestien mensen in dienst in België en een eigen Chinees kantoor met vijf personen. D&M heeft geen eigen productieafdeling, maar wel fabrieken die exclusief voor hen werken, voornamelijk in China. Design ?Suzie Verbinnen : Ik ontwerp zelf. Samen met Murielle De Ceunynck en Steve Vercammen bepalen wij het gezicht van de collectie. Soms werken we met externen zoals met Tinne Debruijne en met Anja Meeus. Dit soort samenwerkingen ontstaat meestal vrij toevallig door een bezoek aan een restaurant, een beurs of een tentoonstelling en levert een fijne wisselwerking op tussen onze expertise en hun aanpak. Troeven ?De producttakken waar wij het meeste in geloven zijn milieuvriendelijke, fair trade en eco-producten. Dit maakt deel uit van onze bedrijfsstrategie op lange termijn, niet alleen in de aankoop van grondstoffen. Maar ook op het niveau van logistiek, verpakking, afvalverwerking, leveranciers. Vandaar ook de Planet-collectie voor deze zomer. Die wordt aan de westkust van Sri Lanka door huisvrouwen gemaakt uit gerecycleerd papier en zand. Trends 2010 ? Wij brengen deze zomer neutrale kleuren, zoals wit, taupe en kaki afgewisseld met felgroen in pure eenvoudige materialen. Info : www.dmdepot.be Wie ? Slager Bart Bauweraerts, automecanicien Gino Van Den Breen en bloembinder Jan Buelens begonnen in 1992 een eigen zaak waarmee ze bloempotjes van geperst papier, smeedijzer van Idir Mecibah en Muranoglas gingen verkopen. Nu zijn ze respectievelijk commercieel, financieel en creatief directeur. Al snel startten ze een eigen productie, eerst van aardewerk, daarna ook zink en polyester, in eigen ateliers in Hongarije. Vooral de erg monumentale buitenpotten vallen op. Er werken zeven mensen, de showroom en loods liggen in Lokeren. Design ? Bart Bauweraerts : Wij doen erg veel zelf, maar doen soms ook een beroep op externe ontwerpers : Jean-François d'Or bijvoorbeeld, of Paul Odekerken, of Amandus Vanquaille. Begin dit jaar lanceerden we een aparte collectie Whitegold, samen met ontwerper Stefan Schöning. Een bloempot verkopen is moeilijk voor de outdoormeubelhandelaar, waar wij toch ook op mikken. Een totaalbeeld verkopen is minder moeilijk. Deze bloempotten en meubelen van Whitegold zijn tegelijkertijd sculpturen. We hopen ze snel in productie te krijgen. Troeven ? We experimenteren met onze materialen. Ik ga ervan uit dat wij de eersten waren die zink (een wintervast materiaal) toepasten als bloembak voor buiten. Vooral architecten kwamen eropaf en tien jaar geleden zijn we ook begonnen met die transparante polyesterkubussen. De grotere projecten op maat vormen intussen de helft van onze omzet, voor de andere helft richten we ons naar de bloemenwinkels en tuincentra. Vooral met aardewerk, raku bijvoorbeeld, dat is een Japanse aardewerktechniek die een gekraakt oppervlak geeft. Nu zijn we een nieuwe terracottatechniek aan het ontwikkelen, en we experimenteren met tonit, een betonmengsel. Die passen we al toe in tegels of een buitenkeuken. Trendvoorspelling ? Wij geloven in tijdloosheid. Als mensen enkele jaren geleden een pot van ons kochten, moeten ze nu dezelfde nog kunnen kopen, of uit dezelfde collectie. In het aardewerk zijn we iets trendgevoeliger, maar ook daar volgen we ons buikgevoel : we bepalen zelf de kleuren en afwerkingen. Deze zomer betekent dat mosgroen en zachtroze aardewerk. Info : www.domani.be DOOR LEEN CREVE