REGISSEUR

NEW YORK IS HEERLIJK OM TE WONEN, maar niet als je er werkt. Zo'n mallemolen. Nu stap ik op de trein, en even later ruik ik de zee en de bomen. Maar ik beschouw het als een groot geluk om me te bewegen binnen 45 minuten reizen van Manhattan, nog steeds de meest wereldse stad ter wereld.
...

NEW YORK IS HEERLIJK OM TE WONEN, maar niet als je er werkt. Zo'n mallemolen. Nu stap ik op de trein, en even later ruik ik de zee en de bomen. Maar ik beschouw het als een groot geluk om me te bewegen binnen 45 minuten reizen van Manhattan, nog steeds de meest wereldse stad ter wereld. NATUURLIJK ZIJN ER BEKROMPEN AMERIKANEN. Dat kan toch niet anders ? België is onmetelijk veel kleiner, en hier zie je toch ook alle dagen bekrompen mensen ? Al die vastgeroeste ideeën over Amerika en de Amerikanen... Tja. Hoe loopt het leven. MET MIJN LEERLINGEN VAN HET HEILIG GRAF IN TURNHOUT ging ik naar een optreden van Herman van Veen in de Warande. Amper vijf, zes weken later werkte ik bij hem als productieassistente. ALFRED JODOCUS KWAK VERZONNEN WE SAMEN IN DE AUTO, onderweg van de ene stad naar de andere. Voor hem ben ik in Nederland gaan wonen, in Haastrecht, een dorp dat alleen bekend is vanwege twee schaatsers die goud wonnen : Hein Vergeer en Leo Visser. Daar ontmoette ik een man die uit Amerika was overgekomen om carnaval te vieren. Een Nederlander van boven de rivieren, die carnaval viert : niet normaal. Maar ik ben met hem getrouwd en ik ben hem gevolgd naar New York, in 1991. ZES MAANDEN MOEST IK MET MIJN DUIMEN DRAAIEN, wachten op een werkvergunning en mijn Green Card, en toen belde Van Veen met de vraag om een tournee voor hem te regelen. Toronto, Boston, Philadelphia, New York... Dan heb ik contact gezocht met de lokale theatermensen : "Ik begin een eigen productiehuis. Kunnen wij samenwerken ?" IN DE VS BENADERT MEN JE TOTAAL ANDERS DAN IN EUROPA. Hier is het belangrijk wie je vader is, en wie je kent. In de VS vraagt men : "Woon je hier ? Heb je een verblijfsvergunning ? Denk je dat je het kunt ?" Als het goed gaat, ben je vertrokken. En ik had ook geluk : ik zat al meteen in het mekka van de podiumkunsten : Lincoln Center for the Performing Arts. Ook Metropolitan Opera en het American Ballet Theatre zijn daar gehuisvest. MIJN TAAK ALS REGISSEUR IS SIMPEL. Ik weet welk verhaal ik wil vertellen en waar ik wil eindigen, en in elk departement zoek ik de beste medewerkers om dat te bereiken : de beste decorontwerper, de beste kostuumontwerper, enzovoort. Als regisseur moet ik ervoor zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen. Geen wrijvingen, geen egotripperij. En : géén vriendjes. Een volgende productie ? Andere mensen, of je krijgt steeds meer van hetzelfde. PETER EN DE WOLF DUURT EXACT 28 MINUTEN, veel te kort om iemand naar het theater te lokken. Doorgaans neemt men een ander stuk van Prokofjev als eerste akte, maar het bijzondere is dat wij, als enige, na jarenlang smeken en onderhandelen van de erven Prokofjev toelating hebben gekregen om vijftig minuten nieuwe muziek te componeren en er een verhaal bij te verzinnen, waarin we de karakters van de personages uitspitten. IN ENGELSTALIGE GEBIEDEN TREDEN WE AL DRIE JAAR OP met deze versie : Edinburgh en Dublin, en van Londen tot Broadway in New York. Het stuk is gecomponeerd in 1936, wereldwijd kent men het, en er bestaan meer dan zeshonderd verschillende opnamen van. Ook de vertellers zijn heel divers. OOIT IS ER EEN OPNAME GEMAAKT MET BILL CLINTON ALS VERTELLER, samen met Sophia Loren en Michail Gorbatsjov. Hier in Vlaanderen waren het onder anderen Jan Decleir, Bart Peeters, Wim Opbrouck en nu Peter Van Den Begin. - Anne Geenen (50) regisseert 'Peter en de wolf' dat wegens groot succes in de voorbije kerstperiode hernomen wordt op 20, 21 en 22 mei in Stadsschouwburg Antwerpen, en op 28 en 29 mei in Capitole Gent. Info en reservering: www.musichall.be DOOR GRIET SCHRAUWEN - FOTO DRIES SEGERS