Val Saint Lambert opent Brusselse flagship store

© Val Saint Lambert

De Luikse kristalfabrikant klimt langzaam maar zeker terug uit het dal.

Sinds de Hasseltse wijnfamilie Onclin de failliete fabriek van Val Saint Lambert eind 2008 overnam, klimt het Luikse bedrijf langzaam maar zeker uit het dal. “Tegen 2013 hopen we break even te draaien”, stelt CEO Justin Onclin.

Na een grondige interne reorganisatie bouwen Justin Onclin en zijn zoon Philippe momenteel aan een netwerk van winkels en verkooppunten over de hele wereld. “Vorige week openden we nog een verkooppunt in Almaty in Kazachstan, in een winkel die bijvoorbeeld ook Fendi verkoopt. Val Saint Lambert past perfect tussen zo’n luxemerken”, stelt Philippe Onclin.

De afgelopen jaren zette Val Saint Lambert vooral in op die ‘nieuwe’ markten in Rusland en Azië. Naast een resem verkooppunten beschikt het merk sinds kort ook over een commercieel directeur in Shanghai. “Steeds meer Chinezen doen beroep op een interieurarchitect, het is dus erg belangrijk om ons daar nu sterk te positioneren”, stelt vader Onclin.

Bovendien beschikt de familie Onclin door hun wijnhandel al over een ruim netwerk in China. “Mensen die onze wijn verkopen, bieden we nu ook het kristal van Val Saint Lambert aan. Want eigenlijk sluiten de twee branches nauw bij elkaar aan. Bovendien heeft Val Saint Lambert veel gemeen met goeie wijn maken: de goede ondergrond voor wijn staat bij de kristalproductie gelijk aan de expertise van de mensen. En het zijn beide luxeproducten”, stelt Philippe Onclin.

Mooi visitekaartje

Terwijl vooral de klassieke, kleurrijke stukken op die oosterse markten gegeerd zijn, heeft Val Saint Lambert voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt in samenwerking met designer Charles Kaisin de modernere collecties Kaléido, Pythagore en Orphéo gelanceerd. “Ondanks hun puurheid blijven de stukken hoogstaand en rijk vormgegeven. Die werkwijze past binnen onze identiteit en maakt de ontwerpen volgens mij tijdloos”, stelt Philippe Onclin.

Met de Brusselse flagship store in het hartje van de stad in de Koningsgalerij mikt het bedrijf zowel op Belgen als op toeristen. “Niet alleen kunnen toeristen op die manier een typisch Belgisch souvenir mee naar huis nemen, maar door deze winkel zullen ze het merk ook sneller herkennen in hun eigen land”, vertelt zoon Onclin. “Bovendien is deze winkel voor onze commerciële contacten een niet te onderschatten visitekaartje.”

België, een sterk merk Een opvallend element aan de winkelinrichting is de hoek met de Kaléido-collectie. “Deze vormgeving weerspiegelt de sterktes van ons merk. Het reliëf verwijst naar het geslepen glas, de drie kleuren van het logo naar het gebruik van kleur en het wit naar de puurheid van kristal”, verklaart Philippe Onclin. “Deze stijl zal niet alleen in alle verkooppunten terugkomen, maar ook bij de verpakkingen en de site. Zo creëren we een identiteit.”

Ook de onderzin ‘Handmade in Belgium since 1826’ moet bijdragen tot de internationale, luxueuze uitstraling van het merk. “België is een sterk merk. Buitenlanders staan erg positief tegenover producten uit ons land omwille van de hoge kwaliteit. Val Saint Lambert is verankerd in de geschiedenis van België. Het zou zonde zijn om die rijke traditie en expertise verloren te laten gaan”, besluit Philippe Onclin.

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content