Topfotograaf Bruce Weber creëert campagne Dedon

“Ik droomde destijds van een firma met een sterke familiecultuur en hechte vriendschapsbanden”, vertelde Bobby Dekeyser ons in december. De in Leuven geboren CEO van buitenmeubelenfabrikant Dedon pakte toen stilaan zijn koffers voor Florida, waar in een natuurreservaat in de buurt van Fort Lauderdale de nieuwe advertentiecampagne ‘Coming Home’ geschoten werd. Voor de opdracht trok het buitenmeubelenbedrijf niemand minder dan Bruce Weber aan, leverancier van iconische beelden par excellence.

Toekomstgewijs een slimme zet, want Dedon – nu al in tachtig landen aanwezig – wil de komende jaren doorgroeien, met name in de Verenigde Staten. Maar designmeubilair als decor voor een intergenerationele happening? Dat had zelfs de veelzijdige Weber nog niet op zijn cv staan. En een Duits bedrijf al evenmin.

Boomhut

Wat de topfotograaf over de streep trok, was het plan om een boomhut te bouwen, zegt marketingdirecteur Tom Wallmann. “Een levende boomhut symboliseert gewoon perfect de levensstijl waaraan we dagelijks werken bij Dedon. Iedereen droomt er als kind weleens van in een boom te wonen, velen koesteren het idee nog steeds. Bruce koos de boom trouwens zelf uit. Hij ging er verschillende keren de sfeer opsnuiven voor de set kon gebouwd worden.”

Vier dagen (en zo’n vijftig medewerkers) waren uiteindelijk nodig om de opnamen in Robbins Park te realiseren. Zo werd een vier platformen tellende boomhut opgetrokken uit verweerde planken en balken, bij elkaar gesprokkeld op een oude scheepswerf, en liet Weber als notoire controlefreak ook talloze rekwisieten aanslepen: van een kleine klokkentoren, surfplanken en antieke vogelkooien tot honden, ezels en zelfs vlinders. Zelf leende de fotograaf onder meer in Vietnam gekochte fietsen, kunstwerken en grote volumes uit zijn eigen bibliotheek uit.

“Overal thuis, ook buiten”

De warme, intieme sfeer en de gestileerde spontaniteit die ook deze Weber-campagne kenmerken, steunen trouwens in grote mate op de aanwezigheid van zijn eigen vrienden- en kennissenkring. Fans herkennen onder de ruim twintig modellen, van een kleine peuter tot kwieke zeventigers, zelfs vertrouwde gezichten. Zo is er Tim Easton, met wie Weber in de jaren tachtig advertentiecampagnes voor Ralph Lauren schoot.

Wie het bonte gezelschap in de campagne ziet luieren, voetballen, jammen of feesten, zal het alvast beamen: Weber was de geknipte man om de “overal thuis, ook buiten”-filosofie van Dedon in beeld te zetten. Een vervolg op het project staat dan ook al in de steigers.

Wim Denolf

‘Coming Home’ door Bruce Weber is van 19 maart tot 19 april te zien in de Antwerpse showroom van Dedon. In samenwerking met het Flanders Fashion Institute sieren enkele beelden ook de ramen van de Modenatie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content