Na het betere breekwerk: complete clash tussen oude voorgevel en nieuwe achterbouw

De keuken kreeg een combinatie van bonte kleuren: goud, roze en blauw. © Bart Kiggen

Lieselote, Joris en hun dochters wonen in een rijhuis uit 1923 dat onder handen werd genomen door architecte Sarah Poot.

Voor & na

Het gelijkvloers bestond uit een aaneenschakeling van compacte, donkere kamers en was een knutselwerk van golfplaten, plastic en Ytong-blokken. Omdat er in het pand geen bijzondere kenmerken aanwezig waren, werd het achterste deel afgebroken en in ruil kwam een tweede huis met grote glaspartijen. Het contrast tussen de oude voorkant en nieuwe achterbouw is opzettelijk zichtbaar gemaakt.

Tabula rasa, dat was vrijwel de enige optie voor Lieselote en Joris, toen ze deze kleine arbeiderswoning vier jaar geleden kochten en bewoonbaar wilden maken. Een schrale koterijconstructie hield het daglicht en het zicht op de tuin tegen. ‘Normaal probeer je als architect zoveel mogelijk bestaande elementen te recupereren bij een renovatieproject’, zegt architecte Sarah Poot. ‘Maar hier waren zo weinig bijzondere kenmerken aanwezig dat we de koterijen hebben afgebroken.’ Achter de oude gevel kwam een nieuw volume met een vide en grote glaspartijen.

Na het betere breekwerk: complete clash tussen oude voorgevel en nieuwe achterbouw
© Bart Kiggen

Het contrast tussen de oude voorkant van de woning en de nieuwe achterbouw is heel duidelijk zichtbaar, een bewuste keuze. Onder meer een vide en verschillende deur- en raamopeningen markeren de overgang. Wat de woning zo uniek maakt, is de complete clash tussen voorgevel en achterbouw. ‘De twee versmelten niet met elkaar’, zegt Sarah Poot. De nieuwbouw heeft wit geverfde muren in snelbouwsteen en een houten plafondstructuur. Het is via de vide op de eerste verdieping dat het grote contrast voelbaar wordt. Als je van beneden naar boven kijkt, zie je een labyrint van kamers en niveaus, die achter bestaande en nieuwe deur- en vensteropeningen tevoorschijn komen. ‘In huis zijn we met elkaar verbonden, ook al bevinden we ons op een andere verdieping’, vertelt Lieselote over dat labyrint. Nog een voordeel van de constructie is de lichtinval: de zon raakt nu tot diep in de woning. ‘Een must bij de renovatie van lange, smalle percelen’, zegt architecte Sarah Poot.

Verschillende deur- en raamopeningen creëren een labyrint van kamers en niveaus.
Verschillende deur- en raamopeningen creëren een labyrint van kamers en niveaus.© Bart Kiggen

Lieselote en Joris gaven bevriende interieurontwerper Dries Otten carte blanche voor het keukenontwerp. ‘We kennen zijn unieke stijl en vonden die mooi aansluiten bij de architectuur van Sarah’, zegt Lieselote. Het resultaat is een opvallende mismatch van materialen, zoals roze marmer met messing, mdf en grenen. De combinatie van bonte kleuren, zoals roze en blauw, verwijst naar Marokko, de favoriete reisbestemming van het koppel. ‘Kleur maakt gelukkig. Het inspireert en brengt je in gedachten naar verre bestemmingen. We vonden het belangrijk dat je je in huis niet per se in België voelt.’

Poot Architectuur

– Sarah Poot behaalde haar diploma aan het Henry van de Velde-instituut in Antwerpen.

– Alvorens in 2014 haar eigen praktijk op te richten, werkte ze bij Joachim Walgrave, Huiswerk, St.AR.T en was ze medezaakvoerder van Poot Roegiers architecten.

– Haar portfolio bestaat uit renovaties en nieuwbouwprojecten die onder meer werden opgepikt tijdens Mijn Huis, Mijn Architect en in het Jaarboek Architectuur 2016. Samen met ontwerper Dries Otten gaf ze de inkomzones van Sporting A een restyling.

Partner Content