In Memoriam Alessandro Mendini: sleutelfiguur in de radicale designbeweging van de Sixties
De kurkentrekker Anna G. is geïnspireerd op een goede vriendin van Mendini, Anna Gil en werd naar aanleiding van een samenwerking met Alessi in de jaren 1990 ontworpen. Na de kurkentrekker kwam ook een pepermolen, een champagnestop, een kookwekker en theelepel. Uiteindelijk kreeg Anna zelfs een mannelijke metgezel, Alessandro.
Mendini ontwierp het hoofdgebouw van het Groninger Museum in Groningen (1994) en nodigde andere architecten uit – waaronder Philipe Starck, Michele de Lucchi en Coop Himmelb(l)au – om paviljoenen op de site te ontwerpen. Het museum werkte volop met Mendini aan een tentoonstelling die op 12 oktober 2019 zal openen: Mondo Mendini. groningermuseum.nl
De Proust fauteuil (voor Cappellini, 1978) maakte deel uit van de eerste collectie van Studio Alchimia, een experimenteel collectief opgericht door Ettore Sottsass. De groep bood een alternatief voor strak en functioneel modernisme en gaf de voorkeur aan gedurfde kleuren en decoratie. Een voorloper van de Memphis-beweging.
Deze Kandissi sofa werd in 1980 voorgesteld tijdens de L’oggetto banale show van Studio Alchimia naar aanleiding van de Biennale van Venetië.
Zabro is een ontwerp dat zowel als stoel en als tafel kan dienen. Ontworpen voor Zanotta in 1984.
Lassu (1973) is het symbool van het antifunctionalisme dat Alessandro Mendini zijn hele leven lang heeft bepleit. Op deze stoel valt namelijk niet te zitten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier