Fabriek Artistiek: in deze loft huisde ooit een paraplufabriek

De interieurarchitecten van AE Studio draaiden het grondplan om en lieten de muren doorbreken om het licht doorheen de loft te laten schijnen. Alle meubelen zijn vintage vondsten. Op tafel staat een vaas van Bela Silva, de lampen boven de tafel zijn van Carlo Nason. Tafel en stoelen zijn vintage en ontworpen door Egon Eiermann. © Jan Verlinde
Piet Swimberghe

Een loft waar het licht een warme gloed krijgt, vintage design regeert en een betonnen trap een glansrol speelt: ongelofelijk wat je kunt doen met een oude paraplufabriek.

Veel oude fabrieken en stapelhuizen werden noordwaarts georiĆ«nteerd omwille van het felbegeerde noordelijke licht, dat nooit te sterk is, heel constant en ideaal om in te werken. Dat licht moet ook hier best welkom zijn geweest toen in deze fabriek vlak bij het Gentse begijnhof nog paraplu’s werden geproduceerd. Noordelijk licht is koud en in dit gebouw valt er zelfs geen direct zonlicht binnen, behalve boven, net onder de dakpannen. Maar dus niet beneden, waar je de woonruimte vindt.

Maar door een hoge witte muur voor het gebouw weerkaatst er wel prachtig licht naar binnen. ‘En dus heeft deze loft toch een warm gevoel’, zegt bewoonster Tosca Deslee, die textiel importeert voor een Indische weverij in Frankrijk, BelgiĆ« en Nederland. ‘Interieurs en textiel hebben me altijd gefascineerd, mijn voorouders waren trouwens zelf textielfabrikanten. Door deze job reis ik veel, bezoek beurzen en kom ook in veel interieurs, waardoor ik overal ideeĆ«n oppik.’

De keuken is een ontwerp van AE Studio, de cilindervormige lampjes komen uit de collectie van Santa & Cole. De poef is op maat gemaakt.
De keuken is een ontwerp van AE Studio, de cilindervormige lampjes komen uit de collectie van Santa & Cole. De poef is op maat gemaakt.Ā© Jan Verlinde

alles andersom

Via deze weg botste ze ook op de jonge interieurarchitecten Ellen Van Laer en Arno Broeckhoven, die met hun AE Studio onder meer de CafĆ© Costume-shops inrichtten. Samen bedachten ze allerlei oplossingen om het nadeel van dit gebouw, de noordoriĆ«ntatie, tot een voordeel om te buigen. ‘Het gebouw heeft dus enkel aan Ć©Ć©n zijde vensters en de achtergevel is volledig blind, waardoor je net moet vermijden dat de achterliggende ruimte donker is. Juist daarom hebben we de indeling omgedraaid. Normaal kom je ergens binnen via een gang, hier val je met de deur in huis, in de zitruimte of in de keuken die voorzien zijn van grote raampartijen. Beneden hebben we dan de vestiaire en het toilet op de donkerste plek ondergebracht, helemaal achterin’, aldus Ellen Van Laer.

Om het industriƫle karakter van de woning te benadrukken, goten de architecten ter plaatse een betonnen trap die lijkt te zweven. Blikvangers zijn de stoeltjes van Pierre Jeanneret. Naast de zetels van Flexform staan zelfgemaakte poefs met stof van Designs of the Time.
Om het industriĆ«le karakter van de woning te benadrukken, goten de architecten ter plaatse een betonnen trap die lijkt te zweven. Blikvangers zijn de stoeltjes van Pierre Jeanneret. Naast de zetels van Flexform staan zelfgemaakte poefs met stof van Designs of the Time.Ā© Jan Verlinde

De binnenwanden zijn weg en door de grote, hoge stalen ramen valt veel licht binnen. ‘Je kijkt hier van de ene ruimte naar de andere, en dat creĆ«ert mooie dieptezichten. De Gentse Dienst Monumentenzorg eiste dat niet alleen de gevels goed bewaard bleven, maar ook de binnenstructuur en de niveaus. Beneden hebben we wel een hoogte van vier meter, en onder het dak zelfs nog meer, maar de tussenverdieping met de master bedroom heeft een laag plafond. En om ook daar weer licht door te laten ‘waaien’, kozen we voor ijzeren binnenramen en -deuren. Zelfs de badkamer kreeg zo’n glazen wand.’ Helemaal boven, op twee hoog, werden alle ramen en deuren wit geschilderd. Er zitten trouwens weinig deuren in de woning om de binnenstructuur extra dynamiek te geven.

Om het licht op te warmen werden alle wanden op artisanale wijze met kalk bepleisterd. Op de grond ligt een Marokkaans berbertapijt, de lamp is van Ingo Maurer.
Om het licht op te warmen werden alle wanden op artisanale wijze met kalk bepleisterd. Op de grond ligt een Marokkaans berbertapijt, de lamp is van Ingo Maurer.Ā© Jan Verlinde

Met de trap in huis

‘Door alle wanden van een zachte kalkpatina te voorzien, gaat het invallende licht ook een beetje opwarmen, alsof het altijd om zonlicht gaat. Boven kozen we bewust voor houten vloeren, gelegd in een visgraatverband, wat de ruimte wat minder verstrakt’, zegt interieurontwerper Arno Broeckhoven. Alle details zijn verzorgd, van de hoge pivoterende deuren tot en met de prachtige betonnen trap die door het pand slingert. ‘Om het industriĆ«le karakter van de woning te benadrukken, behielden we niet enkel de betonnen plafonds en metalen kolommen, maar goten we ter plaatse een betonnen trap die tegelijk ruw en verfijnd is, met zichtbare houtnerfstructuur van de bekisting. De trap is ook half zwevend gebouwd, en staat los van de muur, waardoor hij er meer als een beeldhouwwerk uitziet.’

De zithoek op de eerste verdieping met Togozetels (Ligne Roset) en het bekende bureautafeltje van Jules Wabbes. De vintagestoel is van Egon Eiermann, het bijzettafeltje is een vlooienmarktvondst.
De zithoek op de eerste verdieping met Togozetels (Ligne Roset) en het bekende bureautafeltje van Jules Wabbes. De vintagestoel is van Egon Eiermann, het bijzettafeltje is een vlooienmarktvondst.Ā© Jan Verlinde

Tosca Deslee is fan van vintage design: ‘Ik speur zowel op de designmarkten van Gent, Brussel als Parijs. Ik loop graag rond op Saint-Ouen, de Parijse vlooienmarkt waar je soms prachtige spullen op de kop kunt tikken voor een schappelijke prijs en ook ideeĆ«n opdoet. Maar ik koop ook hier of in Brussel en Knokke, waar sommige dealers prachtige items aanbieden. In mijn interieur zie je dus weinig nieuws. Ik hou eveneens van wat ruwe details en materialen, zoals het linnen van Designs of the Time dat we gebruikten voor de gordijnen. Dit linnen past bij de brutalistische stijl en kleur van de trap.’ En perfect bij de paraplufabriek.

Tosca Deslee

– Via de familieweverij in Vichte groeide ze op in de textielsector.

– Begon acht jaar geleden met haar eigen firma. Ze importeert interieurtextiel van een Indische firma voor de groothandel in BelgiĆ«, Nederland en Frankrijk.

– Fervent vintagespeurder, en zoekt zowel in BelgiĆ« als in Frankrijk bij vintagedealers en op vlooienmarkten (Puces Saint-Ouen).

AE Studio

– Interieurarchitecten Ellen Van Laer en Arno Broeckhoven studeerden aan de Antwerpse Academie.

– Ze richtten onder meer de CafĆ© Costume-shops van Elsene, Antwerpen en Brugge in, net als de juwelen-zaak van Wouters & Hendrix te Antwerpen.

De lampen en het nachtkastje zijn gevonden op de Parijse rommelmarkt.
De lampen en het nachtkastje zijn gevonden op de Parijse rommelmarkt.Ā© Jan Verlinde
In deze noordelijk georiƫnteerde loft is alle licht welkom en werd er veel glas gebruikt, omwille van de transparantie. Daardoor wordt zelfs de badkamer opgelicht.
In deze noordelijk georiĆ«nteerde loft is alle licht welkom en werd er veel glas gebruikt, omwille van de transparantie. Daardoor wordt zelfs de badkamer opgelicht.Ā© Jan Verlinde
Tosca Deslee
Tosca DesleeĀ© Jan Verlinde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content