De nieuwe lichting: 3 designers van morgen in de spotlight

Axelle Delboo
© GF
Jorik Leemans
Jorik Leemans Journalist

Tijdens het Wonder Creativity Festival staat Kortijk weer enkele weken lang in het teken van kunst en design. Benieuwd naar wat de toekomst brengt? De expo We Are the Next Generation zet de designers van morgen in de spotlight. Knack Weekend belicht alvast drie interessante projecten.

Wonder Creativity Festival gaat door van 17 oktober tot 3 november. wonderkortrijk.be

1—Draailicht

Wie? Na een master in productontwikkeling aan de UniversiteitAntwerpen schreef de Antwerpse Nona Van Laethem (23) zich in voor een postgraduaat meubelontwerp (VOMO) bij Thomas More.

Wat? Omdat ze het vaak een domper vindt dat verlichting louter bediend kan worden via knoppen of apps, ging Van Laethem op zoek naar een creatievere benadering. Ze ontwikkelde Suki, een buisvormige lamp met diffuus sfeerlicht die een leeslamp met rechtstreeks licht wordt door ze te wentelen.

Waarom? Een uitgepuurd en beweeglijk ontwerp met poëtische insteek.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

2—Puppetry

Wie? Na een studie Visual Design aan LUCA School of Arts en een bachelor industrieel productontwerpen aan Howest in Kortrijk, wilde Axelle Delboo (23) zich verder specialiseren met de voortgezette opleiding meubelontwerp (VOMO) van Thomas More.

Wat? Herinner je je de speelgoedfiguren (push puppets) die met een druk op de knop in elkaar stuikten? Met de Puppet Chair maakte Delboo een kruk uit gekleurde mdf-schijven die door middel van een touw wordt opgespannen. Ze droomt al van andere designs met dit modulaire zelfbouwsysteem.

Waarom? Speelgoed voor volwassen dat eenvoudig aanpasbaar is aan de noden van de gebruiker.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3—Cirkelredenering

Wie? Parisienne Inès Vaughan (25) arriveerde, na een Britse bachelor industrieel ontwerp en een Erasmus-semester aan het Politecnico di Milano, in Brussel voor een master industrieel ontwerp aan La Cambre.

Wat? Nadat ze enkele jaren geleden de uit de mode geraakte grondstof Celloderm had ontdekt, wijdde ze haar afstudeerproject GALBA aan dit circulaire materiaal op basis van houtcellulose. Ze creëerde een kruk met een elegante uitstraling, mede door de zadelsteek, die vaak gebruikt wordt voor lederwaren.

Waarom? Vaughan gaat resoluut voor duurzaamheid, zo kan elk zitje makkelijk opnieuw worden gerecycleerd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook: Paulineplusluis verkozen tot Designer of the Year 2024: ‘Als objecten een emotie teweeg brengen, is dat een functie op zich’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content