De Champs-Élysées beleeft een renaissance
Na 18 passages van de gilets jaunes lijken de Champs-Élysées uitgeteld: verbrijzelde vitrines, vernield straatmeubilair. Maar tegelijk beleeft de laan een renaissance.
Er waait een nieuwe wind door de Champs-Élysées. Apple, Bulgari en Dior namen recent nieuwe winkels in gebruik, Adidas transformeerde zijn pand en Nike opent later dit jaar een nieuw vlaggenschip. De belangrijkste nieuwkomer is Galeries Lafayette, op nummer 60.
De Franse winkelketen streek eind maart neer in een voormalig bankgebouw uit 1933. Het art-deco-interieur bleef bewaard, maar kreeg een update van BIG, het architectenbureau van de Deen Bjarke Ingels. De nieuwe winkel is 6000 m2 groot, verspreid over vier verdiepingen, met een fijne selectie mode, een juwelencorner van Dover Street Market, het Café Citron van ontwerper Jacquemus en een ondergrondse food court met onder meer Pierre Marcolini en Stöhrer, de oudste patisserie van Parijs.
De Champs-Élysées worden ook elders heruitgevonden. Op de rotonde, halverwege tussen de Place de la Concorde en de Arc de Triomphe, staan sinds een paar weken zes nieuwe fonteinen. Ze zijn ontworpen door designers Ronan en Erwan Bouroullec, zijn elk dertien meter hoog, met bronzen masten en takken van speciaal door Swarovski ontwikkeld kristal. Ze vervangen de vorige fonteinen, uit 1958, voorgoed vertrappeld na de vrolijke hysterie toen Frankrijk de Wereldbeker voetbal won in 1998.
In de tuin van het Petit Palais wordt binnenkort een sculptuur van Jeff Koons geïnstalleerd, een ruiker bloemen van felgekleurd staal. En als absolute publiekstrekker: de Arc de Triomphe wordt volgend jaar ingepakt door Christo.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier