Wijn van de week: Beaujolais

© Michel Vaerewijck

Onze selectie van beaujolais van het type ‘aangename en soepele wijn’ moet, als alles goed valt, passen bij gelijkaardige ‘brave’ gerechten van kip, kalf, konijn en vleeswaren.

Alle berichten over beaujolais 2009 die tot bij ons doorsijpelen zijn meer dan gunstig. De winter was koud, de lente regenachtig en de zomer warm, kortom een klimatologische mirakelsequens. De druiven waren optimaal rijp en met dikke schillen, chaptaliseren (aansuikeren) was zelfs niet nodig. Fruit, minerale toetsen (van de gamaydruiven op graniet), rondeur van alcohol en zachte, rijpe, presente tannines… het is er allemaal. Er werd echter maar 800.000 hectoliter geoogst of 200.000 minder dan gemiddeld, op alles samen 20.000 hectare.

De helft van de productie is bestemd voor ‘gewone’ beaujolais. De rest zijn wijngaarden voor de Beaujolais Villages en voor de tien cru’s, allemaal gelegen ten westen van de D306 tussen Mâcon en Villefranche-sur-Saône: Saint-Amour (320 ha), zacht en harmonieus; Juliénas (580 ha) met rood fruit en minerale toetsen; Chénas (250 ha), stevige bewaarwijn; Moulin à Vent (650 ha), ook stevige bewaarwijn; Fleurie (860 ha), fluwelen zachtheid; Chiroubles (360 ha) elegantie; Morgon (1100 ha), stevig en krachtig; Régnié (370 ha), soepele structuur; Côte de Brouilly (320 ha), elegant en Brouilly (1300 ha), stevig en gecorseerd.

Ongeveer een kwart van de totale beaujolaisproductie komt als primeurwijn op de markt onder de slogan: “Le beaujolais nouveau est arrivé”. Het is een wijn van het type snelle dorstlesser voor aan de toog in Lyon met droge varkensworst. Hij wordt gemaakt volgens een thermovinificatieprocedé, waarbij de ontriste en gekneusde druiven een brutale warmtebehandeling krijgen voor onmiddellijke snelle extractie van kleur en tannines. Maar hierdoor zijn ook alle originele gisten vernietigd en wordt er na afkoelen ingezaaid met geselecteerde gist. Die is verantwoordelijk voor de banale banana-estersmaak en -geur (amylacetaat) twee maanden na de oogst op de markt. “Payé, bu et pissé en une heure”, wordt smadelijk over de primeur gezegd.

Dit banale wijntype heeft de reputatie van de streek zwaar beschadigd. Ook ernstige wijnen kwamen in de verdrukking. Reactie kon niet uitblijven: de geniale biochemicus en groothandelaar Jules Chauvet inspireerde ten goede onder meer Jean-Claude Lapalu en Marcel Lapierre. De topkwaliteit die zij brengen kan men niet verwachten in de supermarkten, maar we komen er zeker nog op terug.

Beaujolais van het type ‘aangename en soepele wijn’ moet, als alles goed valt, passen bij gelijkaardige ‘brave’ gerechten van kip, kalf, konijn en vleeswaren.

De selectie

Juliénas 2009
Gevulde kleur met een sombere toets. Neus van dieprijpe kersen. De smaak is gevuld en met een vlezige lengte. Goede wijn.
Delhaize: 5,49 euro.

Morgon 2008
Lichte, zelfs wat dunne kleur met een evolutierand. Neus van rijpe kersen. De smaak is dun en kort. Geen gastronomische mogelijkheden.
GB/Carrefour: 7,19 euro.

Saint-Amour 2009
Mooi gevulde kleur met wat somberheid in het volume. Neus met fijn present rood fruit. De mond is smakelijk fris en aangenaam maar wat anoniem.
Delhaize: 6,59 euro.

Morgon 2009
Te lichte kleur en vrij dunne neus zonder enige diepte. De smaak is fris, soepel en dun. Geen gastronomische mogelijkheden.
Colruyt: 4,49 euro.

Chiroubles 2008
Lichte kleur en fijne frisse neus van rood fruit. De smaak is fris en aangenaam. Smakelijk zonder pretentie.
GB/Carrefour: 6,59 euro.

Saint-Amour 2009
Gevulde kleur met een sombere toets. Fijne, zachte, breedwaaierende neus met enige diepte na opschudden. De smaak is vlezig met lengte. Goede wijn.
Colruyt: 8,75 euro.

Herwig Van Hove

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content