Week van de Fair Trade: waarom we voor eerlijke voeding moeten kiezen

Koffieboeren © iStock

Van 7 tot 17 oktober vieren we de 14de Week van de Fair Trade. Een ideaal moment om stil te staan bij eerlijke handel. Hoe doet de Belgische consument het tegenover de rest van Europa? En waarom moeten we nog meer focussen op fair trade?

In 2014 gaf de Belg gemiddeld 10,34 euro uit aan fairtradeproducten. Daarmee behoren we tot de middenmoot in Europa. Dat is niet slecht, maar het kan nog veel beter.

Tijdens de week van de Fair Trade krijgen mensen de kans om fair trade te ontdekken. Meer dan 30 Belgische fairtradeorganisaties en -bedrijven vertellen hun verhaal en leggen uit waarom ze voor fair trade kiezen. Enkel wanneer de consument snapt waarom ze fair trade moeten kopen, kunnen ze ook echt hun macht gebruiken om druk te zetten op de sector en zo de boeren in het Zuiden betere kansen geven.

De Belgische fair trade consument

De fair trade sector is een boeiende sector die constant evolueert en groeit. In België kent de sector heel wat fans. In 2014 had 85% van de Belgen erover gehoord. Opvallend is wel dat jongeren (79%) er minder vertrouwd mee zijn dan 55-plussers (89%). Helaas vertaalt die bekendheid zich niet in hoge verkoopcijfers. We doen het beter dan in 2013 en we behore niet tot de slechtste leerlingen van de klas, maar het kan beter: Het Verenigd Koninkrijk (gemiddeld 32,2 euro) en Zwitserland (gemiddeld 52,8 euro) lopen ver voorop en ook Nederlanders gaven meer uit (gemiddeld 12,7 euro) aan fair trade.

Fan van chocolade?

Fair trade kopen, betekent een stem geven aan de boeren in het Zuiden. Hun belangen kunnen ook door ons, de kritische consument, verdedigd worden. Mooi toch? In het geval van chocolade is het trouwens dringend tijd dat we daar werk van maken.

‘Als we over enkele jaren nog willen genieten van onze chocolade, dan zijn fundamentele veranderingen nodig in de hele cacaosector. Pas als we tegelijk een einde maken aan de onmenselijke omstandigheden waarin de cacaoboeren leven, zullen we echt trots kunnen zijn op onze Belgische trots. Daarom moeten we om te beginnen oprecht naar die boeren luisteren,’ zegt Arne Schollaert van Oxfam-Wereldwinkels.

Fair Trade, hoe werkt dat?

Het belangrijkste principe van fair trade is dat de producent een eerlijke prijs krijgt voor zijn product. Maar het betekent meer dan dat. Fair trade geeft benadeelde producenten, voornamelijk uit het Zuiden, de kans op een menswaardig bestaan. Eerlijke handel garandeert een reeks goede handelsvoorwaarden, respecteert de rechten van de werknemer en het milieu, zorgt voor een betere markttoegang en versterkt de producentenorganisaties en hun netwerken.

En onze portemonnee?

Het klopt dat eerlijke producten momenteel vaak nog iets duurder zijn dan hun klassieke tegenhangers. Hoe populairder de producten, hoe minder groot het prijsverschil. Zo kan je in het fairtrade segment amper een prijsverschil zien met de klassieke tegenhangers bij vruchtensappen, bananen en koffie.

Je moet je trouwens ook eens afvragen waarom die klassieke producten zo goedkoop zijn. De producenten krijgen in dit geval geen eerlijke prijs voor hun waren, wat een mensonwaardige situatie ten gevolge heeft. Wie het geld heeft, kan dus zijn portemonnee laten spreken en tonen dat we als consument wel degelijk bezorgt zijn over de boeren uit het Zuiden.

Surf voor meer info over de week van de Fair Trade en de verschillende activiteiten naar www.weekvandefairtrade.be.

(LP)

Renata checks the growth of mushrooms grown in partnership with local Rwandan women. The mushrooms, grown quickly and easily using Oxfam’s local partner’s techniques and equipment, go toward feeding families or are sold to neighbours’ restaurants and hotels for profit, giving life to the economy of eastern Rwanda. As the private sector is fast developing, it’s a critical time to support job creation and ensure that the poorest and most vulnerable will benefit from growth. #oxfam #oxfamstories #instagrammers #instagood #picoftheday #rwanda #africa #agriculture #development #women #cooperation #partners #profit #economy #growth #success #life #job #vulnerable #community #poor #poverty #benefit #mushroom #technique #equipment #support #empower #hope #dream Photo: Simon Rawles/Oxfam

Een foto die is geplaatst door Oxfam International (@oxfaminternational) op

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content