Waarom je zeker de lokale honing moet proeven in Ethiopië
Imkeren en zijderupsen kweken zijn al langer economisch belangrijke activiteiten in Ethiopië, maar worden nu voor het eerst ten volle gebruikt als zakelijke opportuniteit voor jongeren op het platteland.
De verkoop van honing en andere bijenproducten uit de tuin is een wijdverspreid fenomeen in het land. De zijdeproductie is dan weer een groeiende industrie, en past in de zoektocht van de Ethiopische regering naar manieren om de textielindustrie uit te breiden.
Met de nodige steun kunnen deze twee activiteiten zich ontpoppen tot een ware economische opportuniteit voor de Ethiopische jeugd.
Met de nodige steun kunnen deze twee activiteiten zich ontpoppen tot een ware economische opportuniteit voor de Ethiopische jeugd, gelooft Alemayehu Konde Koira, de verantwoordelijke voor het Youth Livelihoods Program van de MasterCard Foundation.
Kwaliteitshoning
Voor de gelegenheid wordt de expertise over insecten bij het International Centre of Insect Physiology and Ecology (Icipe) gelinkt aan de MasterCard Foundation, die heeft beloofd om meer dan 27,4 miljoen euro te investeren in initiatieven rond werkgelegenheid en educatie voor jongeren in Ethiopië.
Eerder dit jaar kondigden beide organisaties een vijfjarig project aan, ter waarde van zo’n 9 miljoen euro, om jonge ondernemers honing en zijde te laten produceren. Volgens de projectleiders ligt de focus op plattelandsjongeren die het moeilijk hebben om een duurzaam en degelijk inkomen te verwerven.
“We spelen in op het zelden ontgonnen potentieel van honing en zijdeproducten via bedrijven die in handen zijn van en worden gerund door Ethiopische jongeren”, verklaart Segenet Kelemu, directeur van Icipe, dat al meer dan twintig jaar ervaring heeft met deze activiteiten in verschillende Ethiopische regio’s.
Volgens Kelemu wordt de Ethiopische honingproductie gekenmerkt door het gebruik van traditionele technologie die maar weinig honing oplevert, bovendien nog eens van slechte kwaliteit. Ze meent dat moderne bijenkasten ongeveer 20 kilo kwaliteitshoning opleveren, in vergelijking met 6 tot 8 kilo bij traditionele bijenkasten.
“De zijdeproductie is een nieuwe agrarische technologie in Ethiopië die al herhaaldelijk naar voren is geschoven als een manier om banen te scheppen en armoede te bestrijden”, aldus Kelemu.
Starterkits
Het ministerie van Vrouwen- en Jongerenzaken, en andere overheidsagentschappen, zullen jongeren selecteren tussen 18 en 24 jaar (die tot hun zestiende naar school zijn gegaan) uit Oost- en West-Gojjam, en uit Gamo Gofa.
Volgens Koira ontvangen de jonge ondernemers een starterkit en materiaal – waaronder moderne bijenkasten, machines om honing te verwerken, schalen voor zijderupsen en spinwielen voor zijdedraad – om hun zaak van de grond te krijgen.
De Mastercard Foundation verwacht dat het project werkgelegenheid en zakelijke opportuniteiten zal creëren voor 12.500 jongeren
De Mastercard Foundation verwacht dat het project werkgelegenheid en zakelijke opportuniteiten zal creëren voor 12.500 jongeren in Ethiopië die nu minder dan 2 dollar per dag verdienen.
Ecosysteem
“Imkeren kan ook ecosystemen diensten bewijzen via de bestuiving door bijen, met positieve gevolgen voor verschillende voedselgewassen in de hele regio van het project. Dat zal de oogsten en dus de voedselzekerheid vergroten voor de lokale landbouwgemeenschap”, zegt Kelemu.
Het project heeft volgens haar het potentieel om 80.000 gezinnen indirect van de bestuivingsdiensten te laten meeprofiteren.Aan de andere kant, zo besluit Kelemu, “verwachten we dat de bij- en zijderupsbedrijven van de jongeren inkomens genereren en zo bijdragen aan de voedselzekerheid binnen gezinnen.”
Trek je binnenkort naar Ethiopië, het land der oorsprong? Proef dan zeker eens van de lokale honing en tik er enkele potten op de kop. Zo steun je de plaatselijke economie, help je jongeren aan een job én stimuleer je het ecosysteem. (IPS/LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier