Verkiezing voor meest misleidende product van het jaar van start
Vandaag maakte de Nederlandse voedselwaakhond Foodwatch de genomineerden voor haar jaarlijkse Gouden Windei-verkiezing bekend. Daarmee tikt de organisatie producenten van misleidend voedsel op de vingers.
Het gaat om een Nederlandse wedstrijd, maar toch is de uitslag ook erg relevant voor België: heel wat geviseerde producten liggen ook hier in de rekken. De zeven genomineerden voor 2016 zijn: Jumbo Volkoren knäckebröd, Red Bull Energy Drink, Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak, Jupiler Alcoholvrij bier, Healthy People Blauwe bosbes en framboos, Aldi Gedroogde kokos en YumEarth Vitamin C drops.
Misleidende marketing
Alle zeven producten worden als gezonder in de markt gezet dan ze eigenlijk zijn. Zo bevat het volkoren knäckebröd van Jumbo huismerk slechts 41% volkorenmeel en verder veel witte bloem. Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat voor 87% uit appel en druif en bevat meer suikers dan cola. Red Bull promoot haar drankje bij de jeugd met stoere sporters, terwijl artsen het juist afraden voor jongeren en bij het sporten. De gedroogde kokos in de lijst zit boordevol suiker en zetmeel, het alcoholvrij bier van Jupiler bevat wel nog 0,5 % alcohol, er zit geen spoor van walnoot in de Optimel drinkyoghurt met honing en walnoot en de Vitamin C Drops bevatten 100% suikers.
Het is al de zevende keer dat de verkiezing wordt georganiseerd. Vorig jaar wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn, die als superfood werden aanbevolen, maar die wel voor 68 % uit toegevoegde suikers bestaan.
Het Gouden Windei wordt gekozen door consumenten. Iedereen die wil, kan zijn stem uitbrengen op de website van Foodwatch. Er kan nog gestemd worden tot de laatste week van november. Daarna wordt de “winnaar” bekend gemaakt. (EK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier