‘Tournée Minérale’ in februari: een maand zonder alcohol
Met de nieuwe campagne ‘Tournée Minérale’ worden alle Belgen opgeroepen om de hele maand februari geen alcohol te drinken. Het doel is om bewust stil te staan bij ons alcoholgebruik.
Doel is om mensen beter bewust te maken van de negatieve gevolgen van alcoholgebruik. Toch zal in de campagne van Stichting tegen Kanker en het Vlaamse expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) vooral de nadruk liggen op de positieve gevolgen van alcoholonthouding. ‘We willen niet betuttelen of met de vinger wijzen’, luidt het
De Stichting tegen Kanker en VAD halen voor deze campagne de mosterd uit het buitenland. Zo is er in Groot-Brittannië het initiatief ‘Dry January’, in Australië ‘febfast’ en bij onze noorderburen ‘Ik Pas’.
Met de nieuwe jaarlijkse campagne ‘Tournée Minérale’ hopen beide organisaties ook in België mensen te laten stilstaan bij hun alcoholgebruik. Overmatig alcoholgebruik kan namelijk leiden tot heel wat gezondheidsproblemen, waaronder slaapstoornissen, depressies, hart- en vaatziekten, overgewicht, maar ook kanker.
‘Het grote publiek onderschat vaak het verband dat bestaat tussen alcohol en kanker‘, zegt dokter Didier Vander Steichel van de Stichting tegen Kanker. “Bij vrouwen is 2 tot 3 procent van de kankerdoden te wijten aan alcohol, bij mannen loopt dat zelfs op tot tien procent.’
‘Positieve keuze’
Toch willen de organisatoren van ‘Tournée Minérale’ met deze campagne, waarvan professioneel tafeltennisser Jean-Michel Saive de ambassadeur is, vooral op de positieve aspecten van alcoholonthouding wijzen en alternatieven in de picture zetten. ‘Belangrijk is dat het gaat om een positieve keuze en niet één door betutteling’, zegt Marijs Geirnaert van VAD.
‘Het is niet de bedoeling om van mensen geheelonthouders te maken, wel om hen te doen beseffen dat je ook zonder alcohol leuke momenten kan beleven met vrienden en/of familie’, klinkt het nog.
De voordelen van alcoholonthouding zijn onder meer een betere nachtrust, meer energie, een mooiere huid en gewichtsverlies.
Fondsen verwerven
Het doel van de campagne is niet alleen bewustmaken, maar ook fondsen werven. Greg Antierens, verantwoordelijk voor de fondsenwerving bij de Stichting, is voorzichtig in zijn schatting.
‘Wij hopen voor de eerste editie op 15.000 deelnemers en voor 200.000 euro aan geworven fondsen’, zegt hij. ‘Over vijf jaar hopen we met de actie tot wel 100.000 mensen te bereiken. Ik denk ook dat dat kan, kijk maar naar initiatieven als ’50 dagen zonder vlees’.’
Problematisch alcoholgebruik stijgt
‘Tournée Minérale’ krijgt ook de steun van Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V). ‘Het problematisch gebruik van alcohol neemt almaar toe, dat merken we in de cijfers. Het is dus belangrijk dat met campagnes duidelijk wordt gemaakt wat precies de gevolgen zijn’, zegt hij.
‘Dit is dan ook een dankbaar initiatief dat hopelijk een reputatie kan neerzetten in de komende jaren.’
Wie in februari graag deelneemt aan de actie, kan zich alleen of in groep inschrijven via tourneeminerale.be. In januari zal de campagne met een nationale reclamespot ook extra in de kijker worden gezet. (Belga/DB)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier