Pizza, ijsjes of chocolade: dit moet je eten wanneer je stress hebt

Pizza, ijsjes of chocolade: dit moet je eten wanneer je stress hebt
© Getty Images/iStockphoto

(KS via Prevention.com)

Ijsjes © Getty Images/iStockphoto

Stress zet zich vaak op je verteringsgestel, dus is het belangrijk om lief te zijn voor je maag en darmen. Voedsel rijk aan probiotica, zoals yoghurt of kefir zorgen voor de goede bacteriën in je darmen. Er is zelfs een studie die aantoonde dat mensen die twee maal per dag yoghurt aten minder activiteit vertoonde in het gedeelte van ons brein dat zorgt voor stress en emoties. Voeg bosbessen toe aan je dagelijkse portie, aangezien de antioxidanten in deze blauwe vriendjes je lichaam helpen beschermen tegen de impact van stress.

Koekjes © Getty Images/iStockphoto

Er is een reden waarom we naar zoetigheid en koolhydraten snacken wanneer we gestresseerd zijn: ze verhogen onze serotoninelevels en zorgen ervoor dat onze hersenen minder reageren op angst en stress. Kies voor havermoutkoekjes of verse havermout met melk, aangezien havermout ons feel-good hormoon ook doet stijgen, zonder de dip achteraf waar de geraffineerde suikers in koekjes of taart voor zorgen. Bovendien is havermout ook rijk aan magnesium, wat beter is voor je gemoed. Extra: voeg een snuifje kaneel en vanille extract toe - niet enkel voor de smaak, maar ook omdat ze een positief effect hebben op je bloeddruk en de geur een kalmerend effect heeft.

Pizza © Getty Images/iStockphoto

Een pizza bestellen is snel, makkelijk en een warm hoopje troost op je schoot. Weet echter dat sommige pizza toppings beter zijn dan anderen, en nee, we hebben het niet over je lijn. Bladgroenten zoals spinazie, snijbiet of rucola zitten boordevol vitamine B en zullen ervoor zorgen dat je je ook na het eten van je pizza (mentaal) beter voelt.

Burger en frietjes © Getty Images/iStockphoto

Wanneer we gebukt gaan onder spanning gaat ons stresshormoon cortisol door het dak, waardoor je verlangen naar voedsel met veel vet enkel gaat toenemen. Een gezondere variant is een toast met (gerookte) zalm en avocado: boordevol Omega 3 vetzuren die stemmingswisselingen tegengaan en ons beschermen tegen stressgerelateerde ontstekingen. Zalm is daarnaast ook goed voor vitamine D - behulpzaam bij een angstig, ongelukkig gevoel, terwijl avocado je voorziet van vitamine B, die je stress de kop helpt indrukken.

Chocolade © Getty Images/iStockphoto

Je weet waarschijnlijk dat een stukje donkere chocolade gezond kan zijn als je niet overdrijft, maar wist je dat het ook helpt bij stress? (Donkere) chocolade geeft je een dopamine rush waardoor je je minder wanhopig of prikkelbaar zult voelen.