Er zijn twee grote problemen met onze voeding vandaag. Een: we begrijpen er vaak geen jota van. Twee: voor de mensen die dat wél doen, is jouw gezondheid vaak niet hun belangrijkste zorg. Over het belang van voedingsjournalistiek dus.
Denk aan journalistiek en de kans is groot dat je denkt aan politiek, oorlogsverslaggeving en wel ja, een pas geboren olifantje in een of andere zoo. Af en toe komt voeding wel eens in het nieuws, maar dan vaak in een schandaalsfeer. Als er ergens gefraudeerd wordt met bijvoorbeeld vlees, wordt er moord en brand geschreeuwd. Toch vinden er dagelijks schandalen plaats waar je amper over hoort, maar waarvan wij wel vinden dat je recht hebt om het te weten. Omdat je er elke dag rechtstreeks de gevolgen van ondervindt.
Geld
Door alle gezondheidsclaims die kleurrijke etiketten in winkels maken zou je haast nog gaan denken dat bedrijven in de voedingsindustrie het heel goed voorhebben met hun klanten. Cholesterolverlagend, vetarm, zonder toegevoegde suikers,… al die beloften doen het idee rijzen dat de mindmaps op bestuursvergaderingen vertrekken vanuit een centrale gedachte: de gezondheid van de consument. Dat zou wel erg nobel zijn, maar zo zit het doorgaans niet in elkaar. Uiteraard zijn er enkele uitzonderingen, maar in het algemeen kan je ervan uitgaan dat de centrale vraag op bestuursvergaderingen in een voedingsbedrijf een variant is van ‘hoe kunnen we hier (meer) geld mee verdienen?’.
Over het belang van kritische voedingsjournalistiek: ‘Het is je recht om te weten wat je eet’