Greenpeace wil af van charcuterie met kinderidolen

© Getty Images/iStockphoto

Charcuterie met kinderidolen blijkt even ongezond als andere charcuterie in de supermarkt, aldus Greenpeace. Best niet meer dan één keer per week eten, luidt dan ook het advies van kinderdiëtisten. De organisatie hekelt dan ook de ‘branding’ van dergelijke producten.

Greenpeace testte zes populaire vleeswaren voor kinderen. Het gaat om de producten Samson hespenworst, K3 kipfilet, Maya gevogelteworst, Plop gevogelteworst, De Smurfen superieure ham en De Smurfen knackworstjes. Ze werden in een onafhankelijk labo getest, en vervolgens door twee kinderdiëtisten (anoniem) geanalyseerd.

‘Bewerkt vlees staat buiten de voedingsdriehoek, in de rode restgroep met vette en gesuikerde producten. Het kan bij overconsumptie de gezondheid schaden’, stelt Sebastien Snoeck, expert vlees en veeteelt bij Greenpeace België. ‘Dat geldt nog meer voor kinderen, die een ander metabolisme hebben. Hun aanbevolen dagelijkse dosis zout bijvoorbeeld ligt aanzienlijk lager dan bij volwassenen.’

Greenpeace vraagt zich af of het anno 201 8 nog wenselijk is om bewerkt vlees aan te prijzen met behulp van kinderidolen. De organisatie vraagt de bedrijven achter deze marketing dan ook om hun figuurtjes liever te gebruiken voor de promotie van gezond plantaardig broodbeleg. Ze juicht de beslissing van IMPS (het bedrijf dat de exploitatierechten op De Smurfen bezit) dat het niet langer samenwerkt met vleeswarenproducent Aubel-Detry, dan ook toe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content