Greenpeace, vissers en afnemers beschermen samen de Noordpool
Milieuorganisatie Greenpeace en enkele van de grootste vissersvloten en afnemers ter wereld zijn overeengekomen hun zoektocht naar kabeljauw niet uit te breiden tot in het Noordpoolgebied. Bij de ondertekenaars zijn ook bekende merken als McDonald’s en Iglo.
Greenpeace spreekt over een “historisch akkoord”, omdat het de eerste keer is dat de visserijsector vrijwillig grenzen heeft gesteld aan de industriële visvangst in het Noordpoolgebied. De bedrijven beloven de zoektocht naar kabeljauw niet uit te breiden naar de noordelijke Barentszzee. Vissers die zich toch verder wagen in de ongerepte wateren rond de Noordpool, zullen hun kabeljauw niet kunnen verkopen aan grote vismerken, supermarkten en horeca.
Politiek
“Dit is een nooit eerder gezien actie van de sector, aangezien er nog geen specifieke rechtsregels bestaan om die delen van de Noordpool te beschermen die tot voor kort onder het zee-ijs lagen”, zegt Mathieu Soete, campagneverantwoordelijke voor de Noordpool bij Greenpeace België. “Maar deze vrijwillige stap van de visserijsector benadrukt ook opnieuw het gebrek aan politieke wil om de Noordpool te beschermen. Nu moet ook de Noorse regering eindelijk haar deel doen en de Noordpool beschermen voor de toekomst”.
Kwetsbare diersoorten
Naarmate de poolkappen afsmelten, kunnen grote trawlers steeds verder doordringen in het ecologisch belangrijke en ongerepte gebied rond de Noordpool. In maart waarschuwde Greenpeace al in een rapport dat onder meer het gebied rond de Noorse eilandengroep Spitsbergen zo steeds zwaarder belast wordt. Het gebied, dat ook wel de ‘Galapagos van de Noordpool’ wordt genoemd, is de thuis voor kwetsbare diersoorten als de ijsbeer, de Groenlandse walvis en de Groenlandse haai. (IPS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier