De Veiligheidsraad kondigde vorige week strengere maatregelen aan in de strijd tegen het coronavirus. Niet-essentiële winkels gaan dicht en mensen moeten zoveel mogelijk thuis blijven. 'Maar dit geldt niet voor de kappersbranche. Een beslissing die wij als federatie helemaal niet begrijpen', zegt Coiffure.org. De nieuwe regels bepalen dat kappers open mogen blijven, maar telkens maar één klant per salon binnen mogen laten. Dat leidt tot veel onbegrip van veel kappers, die ernstige vragen hebben over de gevolgen voor hun gezondheid.

In de steek gelaten

De kappers wijzen erop dat het voor hen niet mogelijk is om anderhalve meter afstand te houden van elkaar. 'In ons beroep kunnen we dergelijke afstanden niet bewaren dus is het zorgwekkend dat de overheid dit nog steeds niet inziet. Wat nog zorgwekkender is dat de sommige klanten de ernst van de zaak niet inzien en er veel meldingen binnenkomen van kappers die veel druk ervaren van hun cliënteel. Mensen willen hun afspraken niet afbellen, verwachten nog steeds te kunnen komen zoals gepland en door de maatregelen van de overheid verwachten ze een kapper die nog steeds dezelfde dienst levert als voordien.'

Wij smeken om een lockdown

Verscheidene kappers stappen zelfs naar de rechtbank nu de overheid na een week nog steeds geen gehoor geeft aan hun vraag, en stellen de overheid in gebreke indien geen verplichte sluiting wordt opgelegd. Het protest blijkt ook uit een open brief van kappersketen Kreatos aan premier Sophie Wilmès. 'We kunnen met zekerheid stellen dat géén van ons allen begrijpt waarom de alom gekende maatregelen niet binnen ons vakgebied van toepassing zijn', klinkt het in de brief.

In de steek gelaten

'Wij, als kappers, smeken om een lockdown. Voor ons, maar vooral voor onze klanten die hun vertrouwen in onze handen leggen. Ik moet nog een kapper ontmoeten met armen langer dan anderhalve meter die z'n job nog goed kan uitoefenen. Als de regering niet de ballen heeft om drastische maatregelen te nemen, dan moeten we het zelf maar doen en de deuren sluiten. We voelen ons in de steek gelaten', klinkt het bij Nils D'Joos, hairstylist uit Antwerpen.

Ook Jouls Nolmans, zaakvoerder van Headz in Tessenderlo, begrijpt niet dat kapperszaken mogen openblijven: 'We hebben een heel nauw contact met de klant en kunnen dus onmogelijk de richtlijnen rond social distancing opvolgen. Daarom hebben wij, samen met alle kappers van Tessenderlo beslist om te sluiten. We lopen nu het risico dat we niet vergoed zullen worden, maar we willen toch de gezondheid en veiligheid vooropstellen. Er zijn heel veel vraagtekens en we hebben het gevoel dat de regering zichzelf tegenspreekt. Voor ons is het dus maar logisch dat we zelf de deuren sluiten.'

Mentaal zwaar

Volgens Coiffure.org is deze maatregel voor kappers op mentaal vlak bijzonder zwaar 'want zij moeten kiezen tussen sluiten zonder tegemoetkoming of opendoen met grote risico's voor de gezondheid van hun klanten, medewerkers en vooral zichzelf.'

'Waarom zouden kappers mogen blijven werken, maar horecazaken moeten sluiten? Dat is niet logisch. Juiste informatie en duidelijke communicatie is echt enorm belangrijk,' vertelt Jitske Van de Veire, zaakvoerster van de Wakko Kapper in Gent. 'Toen ik besliste om te sluiten, heb ik staan huilen in mijn kapperszaak. Je zaak is een beetje je baby, en niet weten wat de toekomst brengt is beangstigend. Mijn personeel en klanten begrepen het gelukkig en steunen me in deze beslissing. Via sociale media laten mensen die in de zorg werken ook weten dat dit de juiste keuze is. Het is wel mooi om te zien hoeveel solidariteit er is in deze moeilijke tijden.'

Ik ben bang voor wat er na deze periode zal volgen

'Dit is een hele moeilijke situatie voor een kleine zelfstandige,' bevestigt Hasret Öztonga van kapsalon Snip Snip in Antwerpen. 'Ik heb gekozen om te sluiten, omdat ik de gezondheid van mijn gezin, mijn personeel en mijn klanten niet in gevaar wil brengen. Ik vond het echt onverantwoord om open te blijven. Als kapper kan je geen afstand bewaren met je klanten, ook al laat je hen één per één binnenkomen. Naar de kapper mogen gaan is ook niet noodzakelijk, zoals voeding kunnen kopen in een supermarkt. Toen het nieuws dat kappers open mogen blijven bekend geraakte, kreeg ik onmiddellijk reacties van familieleden en vrienden die me op het hart drukten om niet te gaan werken. We moeten nu de veiligheid boven het geld plaatsen, maar ik ben bang voor wat er na deze periode zal volgen. Hoe zullen we uit deze financiële put kunnen klauteren? We kunnen helaas niet in de toekomst kijken, maar het baart me zorgen. Mensen zullen hoogstwaarschijnlijk hun job verliezen en hun inkomen kwijt geraken. Laat ons nu kort en krachtig strikt optreden, in plaats van de maatregelingen telkens een klein beetje te verstrengen. Op die manier zal het nog veel langer duren. Duidelijke taal van de regering, dat is wat we nodig hebben.'

Coiffure.org blijft de druk verhogen, samen met hun partners Unizo en UCM, om de overheid te overtuigen dat deze situatie niet langer houdbaar is.' (Belga/EK/LP)

De Veiligheidsraad kondigde vorige week strengere maatregelen aan in de strijd tegen het coronavirus. Niet-essentiële winkels gaan dicht en mensen moeten zoveel mogelijk thuis blijven. 'Maar dit geldt niet voor de kappersbranche. Een beslissing die wij als federatie helemaal niet begrijpen', zegt Coiffure.org. De nieuwe regels bepalen dat kappers open mogen blijven, maar telkens maar één klant per salon binnen mogen laten. Dat leidt tot veel onbegrip van veel kappers, die ernstige vragen hebben over de gevolgen voor hun gezondheid.De kappers wijzen erop dat het voor hen niet mogelijk is om anderhalve meter afstand te houden van elkaar. 'In ons beroep kunnen we dergelijke afstanden niet bewaren dus is het zorgwekkend dat de overheid dit nog steeds niet inziet. Wat nog zorgwekkender is dat de sommige klanten de ernst van de zaak niet inzien en er veel meldingen binnenkomen van kappers die veel druk ervaren van hun cliënteel. Mensen willen hun afspraken niet afbellen, verwachten nog steeds te kunnen komen zoals gepland en door de maatregelen van de overheid verwachten ze een kapper die nog steeds dezelfde dienst levert als voordien.' Verscheidene kappers stappen zelfs naar de rechtbank nu de overheid na een week nog steeds geen gehoor geeft aan hun vraag, en stellen de overheid in gebreke indien geen verplichte sluiting wordt opgelegd. Het protest blijkt ook uit een open brief van kappersketen Kreatos aan premier Sophie Wilmès. 'We kunnen met zekerheid stellen dat géén van ons allen begrijpt waarom de alom gekende maatregelen niet binnen ons vakgebied van toepassing zijn', klinkt het in de brief.'Wij, als kappers, smeken om een lockdown. Voor ons, maar vooral voor onze klanten die hun vertrouwen in onze handen leggen. Ik moet nog een kapper ontmoeten met armen langer dan anderhalve meter die z'n job nog goed kan uitoefenen. Als de regering niet de ballen heeft om drastische maatregelen te nemen, dan moeten we het zelf maar doen en de deuren sluiten. We voelen ons in de steek gelaten', klinkt het bij Nils D'Joos, hairstylist uit Antwerpen. Ook Jouls Nolmans, zaakvoerder van Headz in Tessenderlo, begrijpt niet dat kapperszaken mogen openblijven: 'We hebben een heel nauw contact met de klant en kunnen dus onmogelijk de richtlijnen rond social distancing opvolgen. Daarom hebben wij, samen met alle kappers van Tessenderlo beslist om te sluiten. We lopen nu het risico dat we niet vergoed zullen worden, maar we willen toch de gezondheid en veiligheid vooropstellen. Er zijn heel veel vraagtekens en we hebben het gevoel dat de regering zichzelf tegenspreekt. Voor ons is het dus maar logisch dat we zelf de deuren sluiten.' Volgens Coiffure.org is deze maatregel voor kappers op mentaal vlak bijzonder zwaar 'want zij moeten kiezen tussen sluiten zonder tegemoetkoming of opendoen met grote risico's voor de gezondheid van hun klanten, medewerkers en vooral zichzelf.' 'Waarom zouden kappers mogen blijven werken, maar horecazaken moeten sluiten? Dat is niet logisch. Juiste informatie en duidelijke communicatie is echt enorm belangrijk,' vertelt Jitske Van de Veire, zaakvoerster van de Wakko Kapper in Gent. 'Toen ik besliste om te sluiten, heb ik staan huilen in mijn kapperszaak. Je zaak is een beetje je baby, en niet weten wat de toekomst brengt is beangstigend. Mijn personeel en klanten begrepen het gelukkig en steunen me in deze beslissing. Via sociale media laten mensen die in de zorg werken ook weten dat dit de juiste keuze is. Het is wel mooi om te zien hoeveel solidariteit er is in deze moeilijke tijden.' 'Dit is een hele moeilijke situatie voor een kleine zelfstandige,' bevestigt Hasret Öztonga van kapsalon Snip Snip in Antwerpen. 'Ik heb gekozen om te sluiten, omdat ik de gezondheid van mijn gezin, mijn personeel en mijn klanten niet in gevaar wil brengen. Ik vond het echt onverantwoord om open te blijven. Als kapper kan je geen afstand bewaren met je klanten, ook al laat je hen één per één binnenkomen. Naar de kapper mogen gaan is ook niet noodzakelijk, zoals voeding kunnen kopen in een supermarkt. Toen het nieuws dat kappers open mogen blijven bekend geraakte, kreeg ik onmiddellijk reacties van familieleden en vrienden die me op het hart drukten om niet te gaan werken. We moeten nu de veiligheid boven het geld plaatsen, maar ik ben bang voor wat er na deze periode zal volgen. Hoe zullen we uit deze financiële put kunnen klauteren? We kunnen helaas niet in de toekomst kijken, maar het baart me zorgen. Mensen zullen hoogstwaarschijnlijk hun job verliezen en hun inkomen kwijt geraken. Laat ons nu kort en krachtig strikt optreden, in plaats van de maatregelingen telkens een klein beetje te verstrengen. Op die manier zal het nog veel langer duren. Duidelijke taal van de regering, dat is wat we nodig hebben.' Coiffure.org blijft de druk verhogen, samen met hun partners Unizo en UCM, om de overheid te overtuigen dat deze situatie niet langer houdbaar is.' (Belga/EK/LP)