Pieter Embrechts: ‘Jonge vrouwen op rozenplantages werken in mensonwaardige omstandigheden’

Pieter Embrechts: 'De rozen die we in België kopen worden vaak gekweekt door jonge, meestal ongeschoolde vrouwen die worden aangenomen op rozenplantages onder tijdelijke contracten, met amper sociale rechten.' © Fairtrade Belgium

Pieter Embrechts wil meerdere vrouwen tegelijk plezieren. De vrouwen die de rozen krijgen en zij die op de rozenplantages werken. Hij wijst consumenten, supermarkten en bloemisten op het belang en de impact van het Fairtrade label op rozen. De rozen die we in België kopen worden immers vaak gekweekt door jonge, meestal ongeschoolde vrouwen die werken onder tijdelijke contracten, met amper sociale rechten.

Naar aanleiding van de internationale vrouwendag roept Pieter Embrechts – ambassadeur van Fairtrade Belgium – op om te kiezen voor Fairtrade rozen. De onverbloemde waarheid van rozen is immers niet zo rooskleurig. De jonge vrouwen die op de rozenplantages arbeid verrichten, werken er in mensonwaardige omstandigheden.

Er moet iets bewegen’,zegt Pieter Embrechts. ‘De rozen die we in België kopen worden vaak gekweekt door jonge, meestal ongeschoolde vrouwen die worden aangenomen op rozenplantages onder tijdelijke contracten, met amper sociale rechten: ze krijgen vaak geen verzekering, geen zwangerschapsverlof, geen eerlijk loon en worden blootgesteld aan chemische producten, zonder beschermende kledij. Seksuele intimidatie op plantages is niet uitzonderlijk,’verklaart Pieter Embrechts zijn engagement voor deze actie.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Momenteel vind je slechts sporadisch Fairtrade bloemen in supermarkten en in sommige bloemenwinkels. Slechts 1% van de bloemen wordt onder Fairtrade voorwaarden verkocht. Als consumenten massaal aangeven dat ze Fairtrade rozen willen kopen en de aankoopverantwoordelijke aanspreken, zal het aanbod vast stijgen. Het is natuurlijk een complex verhaal. Bloemisten en supermarkten willen misschien wel Fairtrade aanbieden, maar vinden niet genoeg bloemen die zo’n label hebben. De groothandel, veiling en tussenhandelaars moeten zich dus ook bewust worden van de vraag naar duurzame bloemen vooraleer er iets zal veranderen.

(LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content