Blunders in 2017: volgend jaar beter
Er werd het voorbije jaar best wat sociaal geblunderd, op oude en nieuwe media.
JANUARI
Stefano Gabbana lapt de controverse over het al dan niet kleden van Melania Trump aan zijn Italiaanse laars en post trots de first lady in Dolce & Gabbana op z’n Instagram met #DGwoman en een hoop hartjes. In plaats van zich te verontschuldigen, drijft het duo de spot met de criticasters door in juni het #boycott-T-shirt uit te brengen.
MAART
Saint Laurent moet affiches weghalen waarin modellen in onterende, pornografische poses, die zouden aanzetten tot verkrachting, worden opgevoerd. Het modehuis, noch z’n designer Anthony Vaccarello, reageerde op het verdict.
APRIL
Nivea excuseert zich voor de slogan White is Purity voor de Invisible Black & White-deo nadat die op sociale media gedeeld wordt door extreemrechtse groeperingen.
Pepsi trekt het spotje in waarin Kendall Jenner bij een protestactie de politie paait met een cola. “Ridiculisering van de Black Lives Matter– beweging om frisdrank te verkopen”, klinkt het.
JULI
Vogue zet Gigi Hadid en Zayn Malik op de cover als belichaming van de nieuwe genderneutrale generatie – ze lenen al eens een shirtje van elkaar. Vogue geeft grif toe dat het hiermee de bal missloeg.
OKTOBER
Dove laat een zwarte vrouw haar T-shirt uittrekken waarna ze plots blank is. Hoewel er ook een blanke vrouw wordt opgevoerd die in een Aziatische verandert, wordt de reclame racistisch bevonden – niet de eerste keer voor Dove.
NOVEMBER
Josh Rivers verliest ondanks z’n excuses z’n nieuwe job als hoofdredacteur van het Britse Gay Times nadat er beledigende oude tweets – aan het adres van joden, Egyptenaren, vrouwen, transgenders, lesbiennes, dikke of lelijke mensen en daklozen – opduiken.
Actrice Lupita Nyong’o is boos op de Britse Grazia voor het airbrushen van haar kapsel naar eurocentrische beautymaatstaven op de novembercover. Grazia zegt sorry, maar schuift de schuld door naar de fotograaf.
Een maand eerder krijgt de London Evening Standardde volle laag van Beyoncés zusje Solange Knowles voor het digitaal weggommen van haar vlechtjes. Enter de hashtag ‘dtmh’ (don’t touch my hair), gevolgd door een sorry van The Standard.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier