Magazine Magazine Snel en elegant De Peugeot 407 Coupé is een bijzonder fraai gelijnde auto, daar kan weinig twijfel over bestaan. Hij mag dan wel de wielbasis van de berline overnemen, de overhangen voor en achter zijn een flink stuk gegroeid, waardoor manoeuvreren en parkeren wat moeilijker wordt. De auto is ook een stuk lager en breder geworden, wat het …
Magazine Magazine Opgepompte schoonzoon Skoda heeft zich altijd als een degelijk alternatief geprofileerd voor chauffeurs die geen belangstelling hebben voor status, noch voor een politiek van toeters en bellen. Als betrouwbare underdog komt het bovendien steevast met scherpe prijzen voor de dag. Met de Octavia RS tappen de Tsjechen uit een heel ander vaatje. Dat blijkt vooral uit het …
Magazine Magazine Eenvoudig, ma non troppo Er bestaan geen eenvoudige auto's meer en dat is de schuld van de wetgever die zich met alles bemoeit, van kreukelzones tot de plaats van de koplampen. Een hedendaagse, lichtvoetige 2 pk kan dus niet meer, omdat allerlei veiligheidsaspecten voor extra kilo's zorgen. Toch waagde Renault het erop, via zijn Roemeense dochter Dacia brengt het …
Magazine Magazine Handig vosje uit Wolfsburg De Fox is de opvolger van de Lupo, maar dan wel dertig centimeter langer. Daardoor en dankzij de verschuifbare achterbank is hij uitgegroeid tot een volwaardige vierzitter, met zelfs behoorlijk veel knieruimte achterin en twee cupholders tussen de passagiers. Met een instapprijs van nog geen 9000 euro scoort hij ook hoog als we prijs, kwaliteit …
Magazine Magazine Koreaan met allure De Hyundai Grandeur die zijn naam wil vestigen in het E-segment (Mercedes E, BMW 5-serie, Audi A6, Lexus GS) is de opvolger van de XG, daarvan werden in vijf jaar tijd amper 125 exemplaren verkocht. De feilloos afgewerkte Grandeur, voorzien van een stijlvol interieur met veel leer en hout, moet het beter vergaan. Hyundai heeft …
Magazine Magazine Modulaire gezinswagen De Opel Zafira pakte zeven jaar geleden uit met een uniek Flex7-systeem, daardoor konden de twee zitjes op de derde stoelenrij in de vloer worden weggeklapt. Een echte vondst die bovendien maar weinig ruimte hypothekeerde. De nieuwe Zafira die op het Astra-onderstel staat, gebruikt uiteraard opnieuw het systeem, maar verliest wat van zijn compacte karakter, …
Magazine Magazine Als een grote De derde generatie van de Clio, het fenomeen dat in 1990 werd gelanceerd, maakt een grote sprong. Letterlijk zelfs. De nieuwste versie is net geen vier meter lang, zo'n 22 centimeter meer dan zijn voorganger. Tien van die centimeters gaan naar de wielbasis en die komen uiteraard de interieurruimte ten goede. De Clio van vandaag …
Magazine Magazine Minder elegantie, meer techniek De S-klasse van Mercedes is altijd de referentie geweest voor het rijden op het hoogste niveau, zowel wat comfort als prestaties betreft. De nieuwste generatie, die met zijn uitgebouwde wielkasten de elegantie van zijn voorganger ziet teloorgaan, werd 4 cm langer en een zuchtje zwaarder. Tegelijkertijd wordt opmerkelijk veel nieuwe techniek aangeleverd. Die vele functies …
Magazine Magazine Elegante krachtpatser Neem een Audi A4, verbreedt het spoor vooraan met 37 mm en achteraan met 47 mm, zet het koetswerk 30 mm lager, duw een potente V8 onder de kap, pas de ophanging en remmen aan, voorzie het geheel van vierwielaandrijving en ziedaar, je eindigt met een RS4. De auteurs van dit huzarenstukje maken deel uit …
Magazine Magazine Italiaan voor de goede huisvader De Fiat Croma is terug van weggeweest, nu als vrucht van een kortstondige samenwerking tussen GM en Fiat. Daardoor staat hij op het platform van de Opel Vectra, hij heeft er ook de ophanging en enkele benzinemotoren mee gemeen. Het design is van Giugiaro en zijn logo prijkt trots op de flanken, maar we kunnen …
Magazine Magazine Zuinig maar een beetje Spartaans Een paar jaar geleden besloten de PSA-groep en Toyota de handen in elkaar te slaan voor de productie van een kleine vierzitter, die nu in Tsjechië van de band loopt. De Toyota Aygo, de Peugeot107 en de Citroën C1 zijn grotendeels identiek, met hun 343 cm ook behoorlijk compact en een beetje Spartaans. De belangrijkste …
Magazine Magazine Stoere lijnen en hybride aandrijving Op de autosalon van Frankfurt werd een massa nieuwigheden voorgesteld, van de Jaguar XK en de Mercedes S tot de Renault Clio. Traditiegetrouw keken we wat verder in de toekomst en concentreerden ons op concept cars.
Magazine Magazine Chic en zuinig Ooit was Lancia een roemrijk en vooruitstrevend merk, het lanceerde als eerste een auto met zelfdragende koetswerk. Tegenwoordig wil het een chiquere Fiat zijn en wie het ook nog klein zoekt, kan de Ypsilon uitproberen. Die is in de loop der jaren toch wat gegroeid en de huidige generatie, die uitsluitend als driedeurs te koop …
Magazine Magazine Sprint in 't veld. De VW Touareg was vorig jaar niet alleen de populairste van de luxe-SUV's, hij werd ook voor 93 procent met dieselmotor gekocht. Dieselklanten hadden de keuze tussen een 5-liter V10, en een gehalveerde 2.5-liter met vijf cilinders. Nu is de keuze aangevuld met de 3-liter V6 die we eerder in de Phaeton en de Audi …
Magazine Magazine PAREL IN DE FAMENNE Peter en Stefaan runden in Beringen-Paal tien jaar lang een huiskamerrestaurant waar klanten enkel op reservatie terechtkonden. De zaak werd zo'n succes dat de perfectionisten het almaar drukker kregen. "Op zeker moment gingen we in overdrive", herinnert Stefaan zich, die zelfs hartklachten kreeg. Het was meteen duidelijk dat ze het om te overleven en gezond …
Magazine Magazine Modulaire reiswagen met stille diesel. H onda is een laatkomer op de dieselmarkt, maar dat heeft ook voordelen. De Japanners geven ruiterlijk toe dat ze huidige dieseltechnologie aandachtig hebben bestudeerd voor ze zelf aan de slag gingen. Het resultaat is dan ook indrukwekkend. De volledig uit aluminium vervaardigde 2.2 i-CTDi-motor is een juweeltje. Hij is niet alleen compacter, stijver en …
Magazine Magazine What's in a name ? Het houdt niet op bij Mercedes : de B-klasse komt eraan, en straks de R-klasse. Die B-klasse lijkt van buitenaf sterk op de A-klasse en toch ook weer niet. De C-stijl helt op een klassieke wijze naar voren, maar het profiel en het front is dan weer zeer A-klasse. En om de verwarring compleet te …
Magazine Magazine Functionele zeszitter Zeven jaar geleden verbaasde Fiat de wereld met de Multipla en zijn 2x3-zitsconfiguratie. Die interessante formule maakt het mogelijk om zes passagiers en veel bagage te vervoeren in een auto die in zijn eerste generatie amper 3,99 meter lang was, korter dan de Golf. Honda is met de FRV de eerste constructeur die eenzelfde concept …
Magazine Magazine Bijna break Wie op zoek is naar een compacte auto van een chic merk, met een zeker gebruiksgemak en een beetje breakallure, en daar geen fortuin voor wil uitgeven, kan de aankoop van de A3 Sportback overwegen, bijvoorbeeld in vijfdeurs. Zelf opteren we voor de test voor de 1.9 Tdi-motor die een evenwichtige verhouding tussen prestaties en …
Magazine Magazine Negentigjarige met tienerallure Voor zijn negentigste verjaardag heeft Maserati zich een extraatje gepermitteerd : een spyder met allure en wat franjes links en rechts, en een opmerkelijke uitschieter : de aërodynamische bultjes achter de hoofden van de passagiers, die aan het raceverleden herinneren. Voor de rest is de Spyder 90th Anniversary is zo goed als helemaal gebaseerd op …
Magazine Magazine Wel origineel, niet functioneel Met de 1007 springt Peugeot een beetje in het oog : de nummering met dubbele nul verwijst naar een nicheproduct en de elektrische schuifdeuren versterken die indruk. Met zijn 3,73 meter komt de 1007 in het B-segment terecht, maar zijn hoekige vorm en zijn hoogte van 1,62 meter zorgen dan weer voor ongewone verhoudingen. Met …
Magazine Magazine Zwierige luxe Met de jaren nemen auto's in omvang toe, bij de Range Rover is die groei zelfs behoorlijk indrukwekkend. De jongste generatie is goed op weg luxueuze mastodonten te worden. Om die reden is de verschijning van de wat zwieriger Range Rover Sport (15 cm korter, iets eleganter en met een kortere wielbasis) verheugend. Ook voor …
Magazine Magazine Elegantie met pit De Nissan 350 Z, die vorig jaar werd gelanceerd, is een schitterende auto tegen een eerlijke prijs. De roadster die we vandaag rijden, neemt dezelfde lijn over én slaagt erin om de linnen kap op een bijzonder fraaie manier in de achtersteven te laten verdwijnen. Het resultaat is een uitzonderlijk elegante auto met een ononderbroken …
Magazine Magazine Originele Japanner De Nissan Murano is niet alleen een cross-over tussen een terreinwagen en een break, hij brengt ook de unieke combinatie van een CVT met een motor op hoog niveau. De continuvariabeletransmissie is een uitvinding van de Nederlandse gebroeders Van Doorne die er in de Dafjes van weleer roem mee verwierven. De originele versnellingsbak, met een …
Magazine Magazine Elegante Zweed met pit De Saab 9/3 SportCombi die in september op de markt komt, is een compacte vijfdeurs. De Zweden geloven dat de break hun best verkochte model wordt. Hij oogt in elk geval stukken eleganter dan de 9/5 estate, die nooit kon overtuigen. De ontwerpers stellen drie fundamentele kwaliteiten voorop : een progressief design, een sportieve Driver …
Magazine Magazine Gentleman voor alle werk De Land Rover Discovery, zestien jaar geleden gelanceerd, ondergaat een gedaanteverwisseling : onderhuids heeft hij een zelfdragend koetswerk en rondom een onafhankelijke ophanging met bovenliggende driehoeken. Twee van de drie versies hebben een geavanceerd pneumatische ophanging met variabele hoogte en een Terrain Response-rijprogramma met vijf standen (van onroad over grind en steen naar zand en …
Magazine Magazine Japanse Mini Stilistisch breekt de Suzuki Swift radicaal met het verleden, hij lijkt op het eerste gezicht geïnspireerd door de Mini. Die indruk wordt nog versterkt achter het stuur, je wordt er geconfronteerd met een schitterend mooie boordplank met verzonken toetsen. En op de weg geniet je directe besturing. En toch zijn de verschillen groot. Met zijn …
Magazine Magazine Functionele Koreaan met pit Vandaag keren we terug naar de alledaagse realiteit, de no-nonsense van de Kia Cerato, een broertje van de Hyundai Elantra op wiens onderstel hij werd geboren. De Cerato behoort tot de categorie van de compacte gezinswagens, al valt hij in de vijfdeursversie met een lengte van 434 cm wat lang uit. De vierdeurs is nog …
Magazine Magazine Driedeurs met coupéambities De driedeurs Opel Astra GTC heeft resoluut voor een eigen lijn gekozen en die optie onderstreept de ambitie van de ontwerpers. De nieuweling oogt meer als een sportieve coupé dan als een simpele driedeurs en zijn persoonlijke styling en zeer herkenbaar profiel versterken die indruk. Uiteraard staat hij op het platform van de vijfdeurs, maar …
Magazine Magazine Een les in stabiliteit M aserati is een eerbiedwaardig en vooral sportief huis, dat kan terugblikken op 91 jaar ervaring. Een huis dat zich voor zijn productie altijd een niet onaantrekkelijke combinatie heeft gepermitteerd van brutale kracht en opperste elegantie. Betrouwbaarheid bleek niet altijd een prioriteit. Sinds enkele jaren zit Maserati onder de Ferrari-koepel en dat geeft een goed …
Magazine Magazine De Leon staat er weer Vriend en vijand hadden het al in de gaten, en de autosalon van Barcelona bracht de bevestiging : Seat staat er weer, en hoe. Het begon met de zwierige en func- tionele Altea, daarna maakte de Toledo zijn opwachting, en nu wil de Leon in het aartsmoeilijke Golf-segment hoge ogen gooien. Het liefst in vlammend …
Magazine Magazine Plus staat voor functionaliteit Anderhalf jaar na de lancering van de vijfde generatie van de Golf pakt Volkswagen uit met de Golf Plus. Die op een paar millimeter na even lang en breed is als zijn broertje maar wel 9,5 centimeter hoger, en dat heeft verstrekkende gevolgen. De passagiers zitten vooraan 7,5 cm en achteraan 8,5 cm hoger, terwijl …
Magazine Magazine Luxe in het veld De tweede generatie van de Mercedes M-klasse is liefst 15 cm langer, 7 cm breder en 0,5 cm lager geworden dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met 9,5 cm toenam. Drie van de vier motoren zijn nieuw : de drieliter V6 turbodiesel wordt in twee versies aangeboden, de 280 CDI (190 pk) en de 320 …
Magazine Magazine Meer dan een instapmodel A udi ziet het groot met zijn nieuwe A6 : met een lengte van 4,92 meter valt de berline een stuk langer uit dan zijn belangrijkste concurrenten, de Mercedes E-klasse en de BMW 5-reeks. Die verlenging confronteert de rijder in de drukke binnenstad ineens met een realiteit waarvan de ontwerpers kennelijk niet wakker hebben gelegen. …
Magazine Magazine Koreaanse verfijning De vijfde generatie van de Hyundai Sonata heeft zijn design van Aziatische toeters en bellen afgegooid en gaat nu soberder door het leven, de no-nonsense styling oogt zelfs een beetje Europees. Tegelijkertijd is de wagen 5,5 cm langer geworden, terwijl de wielbasis met 3 cm toenam en dat zorgt voor een royaal interieur achterin. Voor …
Magazine Magazine Langer, steviger en beter afgewerkt De nieuwe Ford Focus speelt in de zogenaamde Golf-klasse, een felbevochten segment waar rijgedrag en comfort belangrijke troeven zijn. De tweede generatie, die op het onderstel van de C-Max staat, werd prompt 17 centimeter langer (waardoor hij nu met voorsprong de langste van het segment is, 12 cm langer dan de Golf). De wielbasis nam …
Magazine Magazine Opgewaardeerde compact Er was een tijd dat Lancia vooral van zich liet horen op het sportieve vlak en zijn modellen die ambitie weerspiegelden. Tegenwoordig liggen de kaarten anders en probeert het merk zich te onderscheiden door de kwaliteit en de verfijning van het interieur. De Musa past in die strategie. Genetisch is hij een Fiat Idea, zij …
Magazine Magazine Il conformista De Fiat Multipla was bij zijn presentatie in 1999 een opvallende verschijning, met een zeer eigenzinnige snuit en een bijzonder interessante 3+3-indeling. Het bracht hem tot in het New Yorkse MOMA. Terecht overigens, want de ruimtelijke efficiëntie die in een lengte van net geen vier meter werd uitgewerkt, was een toonbeeld voor velen. En dan …
Magazine Magazine Stijl gaat voor De nieuwe Peugeot 407 is met zijn zeer herkenbaar front en elegante lijn een verrassende verschijning waarvan de harmonie alleen verbroken wordt door de grote overhang vooraan. Bij de 407 SW (zeg maar de break) wordt die harmonie hersteld door een grotere overhang achteraan, waardoor de auto 9 centimeter langer wordt dan de berline en …
Magazine Magazine Heer in het verkeer De bijna vijf meter lange Audi A6 Avant oogt als een statige break die beschikbaar is met drie benzinemotoren (177 tot 335 pk) en drie turbodiesels (163 tot 211 pk), V6- of V8-motoren. Tegen het jaareinde komt daar de viercilinder tweeliter turbodiesel bij die 140 pk zal leveren, die versie wordt wellicht zeer populair. Zoals …
Magazine Magazine Viriel alternatief Arme mensen hebben één ding voor op rijkaards : ze zijn inventiever. Noodgedwongen. Rover had de voorbije jaren nauwelijks geld om eigen types te ontwikkelen en zocht daarom toenadering tot het Indiase Tata voor de CityRover en maakte het Chinese SAIC het hof om te kunnen overleven. Bestaande modellen werden - al dan niet met …
Magazine Magazine Facelift Halverwege zijn carrière krijgt de Audi A4 een facelift, die erg letterlijk te nemen valt. De voornaamste wijziging is zijn nieuwe gezicht, het trapezoïdale front erft hij van zijn grotere broers. Achteraan werden aan de lichtblokken wat aanpassingen doorgevoerd. De wielbasis blijft gelijk, maar de buitenlengte nam met vier centimeter toe, zowel voor de berline …
Magazine Magazine Bijna conforme kopie Nu Kia deel uitmaakt van het grotere Hyundai, verschijnen de nieuwe modellen in recordtempo. Toch is het daarbij even uitkijken, omdat sommige van die modellen eigenlijk gewoon de tweeling zijn van bestaande Hyundais. Neem nu de Sportage, die is haast een kopie van de Hyundai Tucson. De technische fiche leest als een doorslagje, de uiterlijke …
Magazine Magazine Olfactorisch experiment Met de C4 sluit Citroën eindelijk weer aan bij de traditie die het merk groot maakte : eigenzinnigheid en originaliteit. Dat kan misschien verbazen omdat beide versies van de nieuweling op hetzelfde platform staan als de Peugeot 307, met het model 62 procent van de onderdelen gemeen hebben, maar niettemin een eigen gezicht meekregen. De …
Magazine Magazine De comeback Achtentwintig jaar na de lancering van de legendarische Golf GTI staat de vijfde generatie in de showrooms. Wat het icoon van de betaalbare sportieve compact zou worden, werd in 1976 met een 1.6-litermotor, benzine-injectie en 110 pk voorgesteld. Het sportieve geheel, destijds de favoriet van de Bende van Nijvel, woog toen 820 kg. De vijfde …
Magazine Magazine Kleine op hoge poten De Fiat Panda 4x4 Climbing is een merkwaardige, kleine auto. Hij staat niet alleen vijf centimeter hoger dan zijn doordeweekse broertje, zijn 1.2-litermotor is via een vijfbak gekoppeld aan een permanente vierwielaandrijving. Daarmee is hij nog geen duivel-doet-al, en zeker geen publiekstrekker, maar de keuze is interessant. Zou hij bedoeld zijn voor de vrouw van …
Magazine Magazine Over vrijheid Ik ben geen autojournalist, zoals wel eens beweerd wordt en ik huiver van autojournalistenclubjes. Ik ben journalist tout court, omdat de wereld zoveel meer te bieden heeft dan verstelbare nokkenassen of vlakke koppelcurven. Ik hou van auto's zoals ik van vrouwen, design, reizen, poëzie of horloges hou : met passie. Maar boven alles hou ik …
Magazine Magazine Elegante verschijning met dubbele persoonlijkheid Het opduiken van de Opel Tigra Twin Top is geen verrassing. Het hedendaagse publiek is permanent op zoek naar auto's met een dubbele persoonlijkheid en dito mogelijkheden. Naast de SUV's, die het comfort van een berline met het rijgevoel van een offroader combineren, zorgen de coupé-cabriolets voor een veilig coupégevoel, terwijl ze op zonnige dagen …
Magazine Magazine Gulzig compromis Autoconstructeurs piekeren zich suf om nieuwe crossover voertuigen op de markt te brengen, die de kwaliteiten van meerdere types combineren. Niet helemaal verwonderlijk in een maatschappij die alles wil, en wel meteen. Met de Outlander brengt Mitsubishi een auto op de markt die het midden houdt tussen een break en een SUV (een Sport Utility …
Magazine Magazine Op niveau van de familie Met de Altea doet Seat niet alleen stilistisch een grote stap. De nieuweling krijgt ook de laatste generatie turbodiesels mee en daarmee zit de Spaanse fabrikant op gelijke hoogte met de andere leden van de Volkswagen-groep. De wagen, die het midden houdt tussen een monovolume en een wat hoog uitgevallen vijfdeurs berline, oogt een pak …