Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Met de Altea doet Seat niet alleen stilistisch een grote stap. De nieuweling krijgt ook de laatste generatie turbodiesels mee en daarmee zit de Spaanse fabrikant op gelijke hoogte met de andere leden van de Volkswagen-groep. De wagen, die het midden houdt tussen een monovolume en een wat hoog uitgevallen vijfdeurs berline, oogt een pak langer dan de Golf van wie hij het onderstel overneemt. Maar schijn bedriegt : beide wagens hebben een identieke lengte. Het model wordt met twee benzinemotoren (1.6 en 2.0) en twee turbodiesels (1.9 en 2.0) geleverd. Voor de proefrit opteren wij voor de krachtigste zelfontbrander die een mooie 140 pk in petto heeft en vooral een fraaie trekkracht van maximaal 320 Nm, die van 1750 tot 2500 toeren aanhoudt. Standaard gekoppeld aan een manuele zesbak belooft de Altea op papier mooie prestaties, maar we schrokken even van zijn gewicht : net iets meer dan 1500 kg, bijna 200 meer dan de Golf met dezelfde krachtbron. Voeg daar de mindere stroomlijn en de toegenomen hoogte aan toe, en we vreesden voor een kleine terugval.

In de praktijk blijkt de Altea 2.0 TDI een bijzonder vinnige en aangename kompaan die zeer vlot en lineair optrekt en altijd voldoende trekkracht in reserve houdt. En de rijder die een beetje uitkijkt, blijft zonder veel inspanning onder de 7 liter/100 km. Trillingen en geluidsoverlast worden voorbeeldig weggefilterd.

De zeer herkenbare lijn wordt ook in het interieur doorgetrokken : diepliggende wijzerplaten op zijn Alfa’s, een zeer persoonlijk dashboard en een elegant ingewerkte geluidsinstallatie. Aardig en functioneel is de plaatsing van de ruitenwissers die in de opstaande stijlen van de voorruit weggemoffeld werden. Minder opgetogen zijn we over de nachtverlichting, de integraal rode indicaties op de wijzerplaten. De afwerking is verzorgd, maar niet vlekkeloos. Hier en daar zitten verscheidene opbergvakjes en cupholders ingewerkt, waardoor de praktische bruikbaarheid hoog ligt.

Het koffervolume blijkt een stuk kleiner dan dat van de Golf, terwijl de neergeklapte rugleuning van de achterbank wel in een vlakke vloer resulteert. De passagiers achterin beschikken over veel ruimte en de prima steunende rijdersstoel kan ook in de hoogte worden versteld. Jammer dat de achterstoelen niet kunnen worden uitgetild.

Op de weg blijkt de Altea een bijzonder stuurvaste nieuweling met een opmerkelijke wegligging die ook in moeilijke omstandigheden en bij lastenwissels perfect het spoor houdt. ABS, EBA en het TCS tractiecontrolesysteem zijn standaard, het stabiliteitsprogramma is een optie. Het homogene geheel laat met een prijs van 21.650 euro een interessant prijskaartje zien.

Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content