Zo bepalen sociale media het reisgedrag van jongeren

16/10/17 om 08:00 - Bijgewerkt op 15/10/17 om 20:33

Een derde van de Belgische jongeren geeft aan dat ze er bij het zoeken van een reisbestemming rekening mee houden of ze interessante, jaloersmakende foto's voor op sociale media kunnen maken.

Zo bepalen sociale media het reisgedrag van jongeren

© iStockphoto

Dat blijkt uit een onderzoek van Expedia samen met Ruigrok NetPanel. Anderen jaloers maken blijkt een belangrijke reden waarom jongeren vakantiefoto's delen op sociale media. En dat lukt best vaak. De helft van de ondervraagden zegt inderdaad wel eens afgunst te voelen bij het zien van de vakantiekiekjes van een ander. Bij vrouwen gaat het zelfs om 62 procent. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom dertien procent van de jonge reizigers hun foto's manipuleren om zoveel mogelijk likes te krijgen.

Expedia vroeg ook welke vakantiefoto's het meest gewaardeerd worden. Vooral foto's van de natuur (68 procent), unieke plaatsen (55 procent), verre vakantieoorden (47 procent) en authenticiteit (42 procent) scoren goed. Mannen voegen er nog aan toe dat ze humor op een foto belangrijk vinden. Vrouwen hechten er dan weer meer waarde aan dat de lokale bevolking te zien is op de foto. Professioneel hoeft de foto er alleszins niet uit te zien.

Er zijn ook foto's die geen jaloezie, maar juist irritatie oproepen. De ondervraagden ergeren zich in het bijzondere aan deze vijf vakantiefoto's:

Eten op je bord

Zo bepalen sociale media het reisgedrag van jongeren

© iStockphoto

Met benen op de voorgrond (hotdog legs)

Zo bepalen sociale media het reisgedrag van jongeren

© iStockphoto

Yoga poses

Zo bepalen sociale media het reisgedrag van jongeren

© iStockphoto

Alcoholische drankjes

Zo bepalen sociale media het reisgedrag van jongeren

© iStockphoto

Selfies op overbekende plaatsen.

Zo bepalen sociale media het reisgedrag van jongeren

© iStockphoto

Over het onderzoek

Het onderzoek is online uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in opdracht van Expedia. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit social-mediagebruikers van 18 tot en met 34 jaar die gebruik maken van Facebook, Instagram, Snapchat of YouTube. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. In totaal hebben 759 Belgische jongeren de vragenlijst helemaal ingevuld.

Onze partners