New Yorkse reclamecampagne voor vrij toiletgebruik: ‘Kijk verder dan blauw en roze’

© nyc.gov

De stad New York heeft maandag een reclamecampagne gelanceerd die het gebruik van openbare toiletten volgens genderidentiteit promoot en niet noodzakelijk volgens het geboortegeslacht. Genderneutraliteit is in verschillende Amerikaanse staten het onderwerp van discussie.

Volgens de campagne moet een transgender die geboren is als jongen, maar zichzelf als meisje beschouwt, toegang krijgen tot het damestoilet. “Gebruik het toilet dat overeenkomt met wie je bent. Kijk verder dan blauw en roze”, geven de posters aan die zijn aangebracht in metrostellen, op bushokjes en telefooncellen, en in de gratis buurtkrantjes. De campagne bevat ook twee videofilmpjes, die uitgezonden worden op de sociale media en op het regionale televisiekanaal NYC TV. Elke poster of video toont een transgender uit New York.

“Elke New Yorker heeft het recht op toegang tot het toilet dat overeenstemt met zijn genderidentiteit, zonder dat hem of haar gevraagd wordt welke dat is.”

“Niemand verdient het om de toegang tot openbare toiletten geweigerd te worden of gediscrimineerd te worden voor wie hij is”, zei Bill de Blasio, burgemeester van New York. “Elke New Yorker heeft het recht op toegang tot het toilet dat overeenstemt met zijn genderidentiteit, zonder dat hem of haar gevraagd wordt welke dat is. Deze campagne herinnert aan dat recht.”

De voorbije jaren werden in verschillende Amerikaanse staten teksten over het gebruik van toiletten volgens genderidentiteit voorgesteld en besproken. De conservatieve zuidelijke staat North Carolina keurde op 23 maart een wet goed die het verbiedt om openbare toiletten te gebruiken “die niet overeenkomen met het biologische geslacht”. De ’toilet-wet’ veroorzaakte heel wat beroering, omdat ze transgenders zou discrimineren. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content