Mobiele applicatie signaleert seksistische reclamecampagnes

Miss Representation is bezig aan de bouw van Not Buying It; een mobiele applicatie die seksistische reclamecampagnes moet signaleren.

Wie een Twitter search doet op de hashtag #NotBuyingIt zal op heel wat seksistische reclamecampagnes stoten. De hashtag werd officieel in leven geroepen toen een reeks seksistische reclamefilmpjes van GoDaddy.com de pauzes van de veelbekeken SuperBowl opvrolijkten. Duizenden boze tweets werden het luchtruim in gekatapulteerd en #NotBuyingIt werd een herberg voor ongenoegen.

Miss Representation, een organisatie die al jaren seksistische mediacampagnes bestrijdt, probeert de hashtag nu om te zetten in een mobiele applicatie.

De Not Buying It App zou gebruikers aansporen om foto’s van seksistische reclamecampagnes up te loaden zodat ook andere gebruikers van de app deze foto’s kunnen zien en erop kunnen reageren. Aan elke foto zal een button verbonden zijn waarmee mensen een tweet kunnen sturen naar de bewuste bedrijven die zich schuldig hebben gemaakt aan seksistische marketing. Via een visueel scorebord kunnen gebruikers van de app de campagnes ook rangschikken naarmate hoe seksistisch ze bevonden worden.

Nee; de Not Buying It App is geen technologisch hoogstandje maar temeer een goede klokkenluider die een grote rol kan spelen in de strijd rond bewustmaking van seksuele objectificatie in reclame. De manier waarop de media (en dus ook reclame) mannen en vrouwen afschildert heeft namelijk een enorme impact op hoe we over het andere geslacht denken.

Bovendien zou de applicatie ook echt effect kunnen hebben. De hashtag alleen al spoorde Hallmark ertoe aan een seksistische wenskaart uit de rekken te halen, en ook Amerikaans kostuumverhuurbedrijf begreep dankzij #NotBuyingIt dat ze hun verkleedkledij voor vrouwen anders moesten marketen. Als een simpele hashtag al zo’n effect kan hebben, doet een mobiele applicatie op zijn minst toch een flinke duit in het zakje.

Wij nomineren alvast deze flinkerd. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content