Label tegen speelgoedseksisme in de maak maar… verkopers zijn tegen

Een typisch beeld: de jongen als piraat, het meisje als prinses. © iStock

De discussie of de scheiding tussen jongens- en meisjesspeelgoed seksisme aanmoedigt, is levendiger dan ooit. De Gezinsbond heeft daarom nu een voorstel geformuleerd om die indeling te doorbreken, maar de handelaars zijn niet even enthousiast als wij.

De Gezinsbond wil de stereotiepe opdeling tussen jongens en meisjes doorbreken door mysteryshoppers naar speelgoedwinkels te sturen. Winkels die hun koopwaar niet rangschikken volgens geslacht, krijgen dan een label ‘Vrij spel, kinderen kiezen wel’. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg.

‘Er wordt geen enkele wet overtreden wanneer jongensspeelgoed van meisjesspeelgoed wordt gescheiden. Een handelaar doet wat hij wil.’

Voorzitter van de ondernemersorganisatie Christine Mattheeuws

Weg met de hokjes

‘We vinden het jammer dat speelgoedproducenten en -winkels de clichés mee in stand houden over wat jongens en meisjes leuk moeten vinden’, zegt Lutgard Vrints van de Gezinsbond. ‘We willen een samenleving promoten die niet opgedeeld wordt in hokjes, waar mannen ook zorgtaken op zich nemen en vrouwen meer ambities hebben dan alleen het moederschap.’

Handelaars zijn tegen

Ondernemersorganisatie NSZ is niet te vinden voor het initiatief. ‘Er wordt geen enkele wet overtreden wanneer jongensspeelgoed van meisjesspeelgoed wordt gescheiden. Een handelaar doet wat hij wil’, zegt voorzitter Christine Mattheeuws. Ze noemt ‘de bemoeizuchtige houding van de Gezinsbond volledig misplaatst’. Handelsfederatie Comeos zegt dan weer op dat de winkeliers al heel wat inspanningen doen. ‘Bovendien heeft de klant niet de behoefte aan nog een label’, zegt het woordvoerster. ‘Het wil ook niet zeggen dat er een meisje op de verpakking staat, dat het speelgoed niet voor een jongen gekocht kan worden.’

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content