De subliminal-hype op Youtube: 'Ik weet niet wat voor magie dit is, maar het werkt'

12/04/18 om 16:37 - Bijgewerkt op 16/04/18 om 13:37

Slanker, mooier en slimmer worden in letterlijk één klik? Honderdduizenden Youtube-kijkers beweren dat dit kan met zogenaamde subliminals of video's met subliminale boodschappen. 'Het enige wat je moet doen, is weten wat je wil, klikken en beluisteren', vertelt Youtuber Ella.

De controverse rond subliminale boodschappen vloeit voort uit het beruchte bioscoop-experiment van James Vicary. Eind jaren zestig maakte de Amerikaanse marketeer bekend dat de verkoop van cola en popcorn drastisch steeg nadat hij het publiek blootstelde aan subliminale projecties als 'Drink Coca-Cola' en 'Eat popcorn'. Hoewel Vicary veel later toegaf dat hij gelogen had, sloeg het hele land in paniek. Media, marketeers en ministers waren bezorgd, maar ook gefascineerd door de manipulatieve krachten van die boodschappen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners