'De Jurk' in campagne tegen huiselijk geweld

09/03/15 om 13:35 - Bijgewerkt om 13:37

De Zuid-Afrikaanse afdeling van het Leger Des Heils wist een internethype om te vormen naar een straffe campagne tegen huiselijk geweld.

'De Jurk' in campagne tegen huiselijk geweld

© Salvation Army SA

#DeJurk veroorzaakte heel wat heisa op sociale media, heisa die jammer genoeg verloren is gegaan aan een futiele optische illusie in plaats van aan zaken die er echt toe doen, aldus het Zuid-Afrikaanse reclamebureau Ireland/Davenport. Ze besloten in samenwerking met de locale afdeling van het Leger Des Heils de hype te gebruiken om een krachtige boodschap te verspreiden over huiselijk geweld.

Lees hier de wetenschappelijke verklaring van de jurk die Twitter op stelten zet

Op de campagnebeelden die het Leger Des Heils via Twitter de wereld in stuurde staat een model afgebeeld, bedekt in blauwzwarte kneuzingen. Ze draagt de bewuste jurk in de wit-goud variant, de kleurencombinatie die veel mensen dachten te zien. De foto is vergezeld van de tagline "Waarom is het zo moeilijk om blauw-zwart te zien? Denken dat het haar eigen keuze/schuld was is de enige illusie. Eén op zes vrouwen wordt slachtoffer van geweld - stop met geweld op vrouwen."

Een tweede beeld laat dan weer een vrouw zien die voor de spiegel make-up aanbrengt, en levert een antwoord op de vraag die gesteld wordt op de eerste foto "...omdat ze het bedekken met wit en goud."

Zit je zelf met vragen over huiselijk geweld? Wil je graag je eigen verhaal doen om anderen te steunen? Heb je nood aan een luisterend oor, advies of begeleiding? Dan kan je terecht op het gratis nummer 1712 of op de website www.1712.be.

Lees meer over:

Onze partners