Walter van Beirendonck: 'Modescholen moeten focussen op creativiteit, niet op zakelijke kant'

26/08/15 om 15:52 - Bijgewerkt om 15:51

In een artikel dat Belgische modeontwerper schreef voor BoF stelt hij dat mode-opleidingen creatieve studenten moeten afleveren. 'Ze kunnen de zakelijke kant van de job later nog wel leren.'

Walter van Beirendonck: 'Modescholen moeten focussen op creativiteit, niet op zakelijke kant'

© Belga

Walter van Beirendonck, directeur van de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, vindt niet dat studenten zich tijdens de opleiding al moeten bezighouden met de zakelijke kant van de mode-industrie. 'Modescholen moeten zich focussen op creatief onderwijs', aldus van Beirendonck.

De ontwerper en directeur hamert erop dat studenten hun creativiteit kunnen ontwikkelen tijdens hun studiejaren: 'Creativiteit is erg belangrijk in de modewereld en daar kan je aan werken tijdens je opleiding. Voor ons is de eigen identiteit en signatuurstijl van de studenten het allerbelangrijkst.'

Creativiteit op de jobmarkt

'Ik ben er zeker van dat ontwerpers die werken bij de grote modehuizen allemaal van creatieve scholen komen. Dat is ook waar onze studenten terechtkomen - bij Balenciaga, bij Dior. Maar ze halen die jobs vooral binnen dankzij hun creativiteit, niet dankzij hun neus voor zaken.'

'We moeten er alles aan doen om van creativiteit de prioriteit te maken in de modeopleidingen. Het is hetgene wat de industrie gaande houdt.'

'Wanneer studenten afstuderen moeten ze hun eigen stem hebben. Ze hebben een sterk karakter nodig en stevige ambitie als ze het willen maken op de een of andere manier.'

Toch vragen studenten wereldwijd zelf om meer lessen over zakendoen. Dat blijkt uit een enquête van BoF. (LP)

Onze partners